Het is weer zover: Michael O’Leary en de zijnen hebben nog maar eens gedreigd met een volledige terugtrekking uit Marokko. Nog steeds is de aanleiding voor het dreigement een verhoging van de belastingen op Marokkaanse luchthavens die de overheid vanaf 1 april (de start van het nieuwe zomerseizoen) wil doorvoeren. Het zou gaan om 100 dirham per vlucht extra, omgerekend zo’n 9 euro per ticket.
Momenteel heeft Ryanair dertig routes tussen Marokko en Europa, daarenboven opende de luchtvaartmaatschappij dit jaar pas twee nieuwe basissen in het Noord-Afrikaanse land. Zowel in Fez als in Marrakech staat nu permanent een Boeing 737-800 gebaseerd. Verder zijn ook de steden Agadir, Essaouira, Nador, Oujda, Rabat en Tangier bestemmingen voor Ryanair. Vanuit Charleroi worden alle acht Marokkaanse bestemmingen aangevlogen.
© Konstantin Von Wedelstaedt – airliners.net
De bedoeling van de nieuwe taks is volgens de Marokkaanse overheid om de toeristische sector en het National Tourist Office van extra fondsen te voorzien. Maar veel eigenaars zijn ervan overtuigd dat met een volledige terugtrekking van Ryanair net het tegenovergestelde zal gebeuren. Vooral in Fez wacht de lokale economie met gespannen gezicht af. Op die luchthaven wordt op dit ogenblik immers een volledig nieuwe terminal gebouwd voor Ryanair.
“We kwamen er net terug bovenop na de financiële crisis en de Arabische lente vorig jaar en nu gebeurt dit week,” klinkt het radeloos. “Vorig jaar verhoogde de overheid ook haar taksen en trok Ryanair zich enkele maanden terug uit Marokko. Toen vielen we terug op vijftig procent van onze inkomsten. We zitten gevangen tussen de luchtvaartmaatschappij en de overheid. Snappen ze dan niet dat het contraproductief werkt als ze zulke maatregelen nemen?”
Wordt ongetwijfeld vervolgd…
Een kans voor Jetairfly om uit te breiden in Fès denk ik?
Moest iedereen zo doen als Marokko, dan zou Michael O’Leary toch een toontje lager moeten zingen.
Ryanair 1 van de gevaarlijkste vliegtuig maatschappij om mee te vliegen en is echt niet goedkoop als je berekent wat je allemaal moet betalen voor een vlucht en bagage dus voor mij mag die uit marokko vertrekken Ryanair verhoogt en verandert haar prijzen zelf met de dag en als een land wat meer vraagt is het meteen dreigen met vertrek dus bij deze kunnen ze van mij zo snel vertrekken als ze goedkoop kunnen krijgen.
Waarop baseer je je om te zeggen dat Ryanair een gevaarlijke maatschappij is om mee te vliegen?
Heb je hier eventueel bronnen van?
Ryanair is echt heel goedkoop, tenminste als je hun regels snapt en niet alle onnodige zaken erbij neemt. Bovendien steeds meer andere maatschappijen rekenen kosten voor zaken die eerst in het ticket zijn inbegrepen zoals bagage netzoals Ryanair.
Noem mij een maatschappij waarmee je soms voor €20,- kunt vliegen van Charleroi naar Fez? Een bustransfer van Brussel naar Charleroi kost soms meer, namelijk €18,50. Dankzij de keiharde onderhandelingen van Ryanair is goedkoop vliegen (naar Marokko) voor iedereen bereikbaar. Niemand wil terug naar de monopolie periode van de nationale maatschappij van Marokko met peper dure ticketprijzen. Die periode is gelukkig achter de rug mede dankzij Ryanair. Ik zou zeggen, Ryanair zet nog een tijdje bij! Desnoods met een tijdelijk vertrek uit Marokko. Ryanair is echt onvervangbaar. Er is op dit moment geen enkele andere maatschappij die zo veel routes kan onderhouden tussen Marokko en Europa. Uiteindelijk zullen wij de prijs moeten betalen.
Doet MoL altijd. Hopelijk houden ze in Marokko het been stijf. 1 keer toegeven en ge hebt het vlaggen voor altijd.
Op zo’n condities zou ik nooit zakendoen. Als er door je partners om de haverklap gedreigd wordt met het beëindigen van het partnership, dan hoeft het voor mij ook niet meer. Trouwens: dat zou betekenen dat je als ‘dreigende ‘ partij zelf zodanig op je tandvlees zit, dat je er niets meer aan verdient, dus kan je ook maar beter iets anders zoeken
geacht ryanair u willde ons niet in steek laten aub want ik ben meer dan 50 jaar in nederland als ryanair niet gekomen ik kan nooit in marokko komen. want air maroc ziet ons niet zeten. doet ons het niet aub. gr van u klant.
geen goede nieuws als ryanair stopt
Tot een echt vertrek van Ryanair uit Marokko zal het niet van komen, daarvoor zijn de wederzijdse belangen te groot. ze zullen hooguit bepaalde routes (die verliesgevend zijn) tijdelijk of helemaal schrappen.
Het is het bekende, keiharde onderhandelingsspel van Ryanair, Die winnen ze 9 van de 10 keer.
Marokko heeft Ryanair keihard nodig om hun doelstellingen voor het toerisme te realiseren.
wij protesteren op rynaiar vlogt naar marooko wij weln graag moet blijven vligen
het is wel goedkoop en vliegt op tijd. mensen die hier niet veel snappen van de politic spel en die maar zegen wat . Ryanair is een groot concurant voor royal air maroc. en royal air Maroc zo als de naam zegt het al (royal = rois = koning ) gaat verliezen in aandelen en maar steeds in de schulden door de zaken vullers en de corruptie binnen air Maroc. als men gaat boeken dan moet ie gewoon goed lezen . is heel duidelijk. Ryanair doet het goed en hebt het makkelijk gemaakt voor veel mensen om naar Marokko te gaan . voor 60 € heen en terug naar Marokko is. het gaat niet om de 60 € maar elk persoon die naar Marokko gaat weet dat hij minimaal 1000 € is hij in Marokko kwijt. en dat 100 keer beter dan die 100 DH . zo stom (of met opzet) is de minister van toerisme in Marokko. dat sommig mensen praten uit onwetendheid , uit heen nek of uit wat zij van anderen horen . sommig mensen zijn dom en blijven dom .
Ryanair heeft inmiddels aangekondigd zeker 15 routes naar Marokko te zullen schrappen als gevolg van de luchthavenbelastingen. Ryanair is niet gek, want deze routes zijn vooramelijk verliesgevende routes met een lage bezetting die Ryanair toch vroeg of laat zal beindigen. Dit komt goed uit voor Ryanair! Gellukig blijven de belangrijkste routes vanuit Eindhoven, Weeze en Charleroi naar Fez, Marrakech en Nador gehandhaafd om de simpele reden dat deze routes veel winst opleveren en een hoge bezettig hebben.
Het zal pas dramatisch zijn als routes worden geschrapt als Charleroi – Fez/Marrakech/Nador of Eindhoven – Fez.
Uiteindelijk zal Marokko achter komen dat hun actie alleen maar negatieve gevolgen zal hebben en zullen ze de verhoging van de luchtavenbelasting terugdraaien net zoals Nederland (vliegtaks!), Duitsland en Spanje.