Ryanair opent basis in Zaventem met 4 toestellen

Woensdagochtend (27 november) shockeerde Ryanair op een persconferentie in Brussel de hele verzamelde pers door een nieuwe basis aan te kondigen op Brussels Airport. Vanaf februari volgend jaar zal de Ierse lagekostenmaatschappij niet minder dan vier toestellen baseren op de grootste luchthaven van België. Die zullen naar tien bestemmingen in Europa vliegen: Alicante, Barcelona, Ibiza, Lissabon, Malaga, Palma de Mallorca, Porto, Rome, Valencia en Venetië. Er komen 196 vluchten per week, zegt de maatschappij.Vanaf september zouden er ook mogelijk vluchten naar Londen en Dublin kunnen komen.

De nieuwe uitbreiding moet voor een extra anderhalf miljoen passagiers per jaar zorgen op de luchthaven van Zaventem, die de tweede Belgische basis zal worden. In Charleroi vervoeren de Ieren ondertussen al ruim vijfenhalf miljoen passagiers. Daarmee worden ze groter dan thuisspeler Brussels Airlines en worden ze in België de grootste luchtvaartmaatschappij, zoals ze dat ook in onder andere Spanje en Italië zijn geworden. Er werden trouwens nog basissen geopend in Catania, Lamezia en Palermo vandaag. Dat brengt het totaal nu op 62.

Vliegfrequenties (per week):

  • Barcelona: 42
  • Lissabon: 28
  • Rome Fiumicino: 28
  • Alicante: 14
  • Ibiza: 14
  • Malaga: 14
  • Palma de Mallorca: 14
  • Porto: 14
  • Valencia: 14
  • Venetië Treviso: 14

Volgens O’ Leary zouden de tickets vanaf Brussel wel duurder zijn dan vanaf Charleroi. De reden daarvoor zijn de hogere taksen die Brussels Airport aanrekent. Zo kost het maatschappijen ongeveer twintig keer meer om in Brussel te landen als in Charleroi.

Brussels Airport reageert negatief
Terwijl een luchthaven normaal altijd blij is met een nieuwe luchtvaartmaatschappij is het opvallend dat Brussels Airport gisteren negatief uithaalde naar Ryanair in de pers. “We zijn verrast te vernemen via de pers dat er mogelijk vluchten zouden komen tussen Rome en Brussel door Ryanair. Brussels Airport Company en Ryanair hebben hier nooit contact over gehad en de maatschappij heeft geen onderhandelingen gevoerd met de luchthaven. Brussels Airport kan zo’n manoeuvre van Ryanair enkel afkeuren, waarvan de aanwezigheid op Brussels Airport niet past in de ontwikkelingsstrategie van de luchthaven.” Ryanair nam uiteindelijk vanmorgen voor de eerste keer contact met Brussels Airport. In de namiddag was er een gesprek met de luchthaven van Charleroi. Ryanair zou de basis daar niet afbouwen en in de toekomst nog verder blijven uitbreiden.

Ryanair wil de komende jaren nog meer nieuwe basissen openen op primaire luchthavens in Europa. Enkel de drie grote hubluchthavens in Frankfurt, Londen en Parijs zal de maatschappij links laten liggen. Vooral de Scandinavische hoofdsteden hebben een grote kans.