Landingsbaan 02/20 vanaf vandaag 01/19

Vannacht was een historisch moment voor Brussels Airport. Landingsbaan 02/20 is vanaf vandaag officieel baan 01/19 geworden. Het was al van 1974 dat er nog eens een verandering in de nummer van de landingsbanen gebeurde in Brussel. De laatste jaren zagen we ook al dergelijke veranderingen op de luchthaven van London City en Madrid Barajas.

Elke landingsbaan ter wereld krijgt een benaming mee die afhankelijk is van de oriëntatie tegenover de magnetische noordpool. Zo verwijst ‘onze’ baan 25L naar ruwweg 250 graden, richting het zuidwesten dus. Er is maar één ‘probleem’ met dat systeem: die oriëntatie verandert over de jaren omdat de positie van de pool verandert. Het magnetische noorden ligt momenteel in Canada, maar is tussen 1600 en 1850 continu opgeschoven naar het zuiden. Sinds de tweede helft van de 19de eeuw verschuift het magnetische noorden stapsgewijs terug naar het ware noorden,  richting Rusland, en dat  met zo’n 15 kilometer per jaar. Op de duur komt de naam van een landingsbaan dus niet meer overeen met haar oriëntatie. Om verwarring en ongelukken te vermijden, moeten luchthavens dus om de zoveel jaar de naam van hun landingsbaan veranderen.

Voor Brussels Airport gebeurde dit voor het laatst in 1974 toen beide 26’s (L en R) hernoemd werden naar 25L en 25R. Voor baan 02/20 was een verandering hoognodig. De actuele ligging van van deze baan ligt al op koers 14. Vermits de afronding dan naar beneden gebeurt, komen we dus uit op een koers van 10 graden (010). Ook voor de parallelle banen dringt een verandering zich de komende jaren op. Baan 25L heeft momenteel een koers van 250 graden, maar bij baan 25R is dit al 245 graden. Vanaf deze dus de komende jaren verandert naar 244 graden zullen ook deze banen hernoemd moeten worden naar 24L en 24R.

Approach chart van baan 02.

Dat de verandering in de nacht van 18 op 19 september gebeurt is niet toevallig. Ongeveer 13 keer per jaar worden wereldwijd elke maand alle databases die in de luchtvaart gebruikt worden, aangepast. Dit omvat ook de databases die de FMC’s (Flight Management Computer, boordcomputer in de cockpit) gebruiken voor o.a. het navigeren tijdens de vlucht alsook de precieze vertrek- en aanvliegroutes tonen. Die database, AIRAC genoemd , moet wereldwijd verplicht voor 19 september worden aangepast in alle vliegtuigen ter wereld. Die updates gebeuren eigenlijk maandelijks en de volgende update gebeurt al op 17 oktober.

Brussels Airport

Op de luchthaven werd de beschildering van de baan aangepast en werd alle signalisatie naar baan 01/19 veranderd.