De winter van 2013-2014 op Brussels Airport

Naar jaarlijkse traditie maken we ook nu weer een overzicht van wat er deze winter allemaal verandert op onze nationale luchthaven. Vanaf 27 oktober gaat het ICAO winterseizoen 2013-2014 van start, de officiële maatstaf om over te schakelen van de drukke zomermaanden naar de iets kalmere winter- periode. Dit jaar zijn er, met uitzondering van de komst van de B787-8 van Qatar Airways, vrij weinig grote veranderingen op te merken.

Nieuwe routes

Nadat Brussels Airlines eind vorige winter de vluchten naar Newcastle schrapte, zal bmi Regional deze verbinding terug lanceren. Vanaf 3 maart 2014 zal de maatschappij twee keer per dag op deze route actief zijn met haar Embraers.

Verder zal enkel Brussels Airlines een voor haar nieuwe route opstarten. Vanaf volgende week vliegt de maatschappij twee keer per week (woensdag en zaterdag) naar Alicante met haar A319’s. De vluchten zullen telkens om 13:10 in Brussel vertrekken en hier om 19:10 terug aankomen.

© Yannick De Bel

Extra frequenties

Croatia Airlines zal meer vluchten uitvoeren tussen de Kroatische hoofdstad Zagreb en Brussel. Terwijl de maatschappij vorige winter nog zeven keer per week op de route vloog, zal dit nu tien keer per week zijn met dus op sommige dagen zowel een ochtend- als avondvlucht. De vluchten worden nog steeds uitgevoerd door de Dash 8’s.

Air Serbia zal haar vluchten tussen Belgrado en Brussel verhogen van twee naar vier keer per week. Vanaf januari worden die vluchten zelfs dagelijks.

Geschrapte vluchten

Bmi Regional stopt met haar vluchten naar Edinburgh vanaf 1 januari. Toch sneuvelt hiermee Edinburgh niet als bestemming want Brussels Airlines blijft op deze route actief.

Minder frequenties

Als er frequenties verminderen dan gebeurt dit meestal in het winterseizoen. Brussels Airlines zal de avondvluchten naar Washington verminderen van vijf naar vier keer per week. Enkel tijdens de drukkere periode in december en januari zal de maatschappij de frequentie op vijf vluchten behouden.

United zal tussen 6 januari en 3 maart 2014 nog maar vijf vluchten per week uitvoeren naar Chicago. Momenteel vliegt United nog dagelijks op deze route. De B777-200 zal hiervoor worden ingezet.

Het Chinese Hainan Airlines zal tijdelijk tussen 20 november en 27 december haar vluchten tussen Peking en Brussel verminderen van vier naar drie wekelijkse vluchten. De vluchten blijven gevlogen worden door A330-200’s.

Equipment changes

De belangrijkste verandering zien we misschien wel bij Qatar Airways. Zoals we eerder al uitgebreid gemeld hebben, zal de maatschappij vanaf 1 december haar A330’s op de route vanuit Doha vervangen door de B787-8’s.

© Yannick De Bel

Verder zoals vaak weer enkele equipment changes bij twee van de drie United-vluchten. Zonder te veel in detail te gaan qua data zullen op de vluchten naar Newark afwisselend de B777-200 en de B767-300 worden ingezet in plaats van de huidige B767-400. Op de vluchten tussen Brussel en Washington zal op zondagen de B767-300 worden ingezet in plaats van de B777-200. De 777 blijft wel op de andere zes dagen de vluchten uitvoeren.

Het vroegere JAT Airways, dat nu als Air Serbia door het leven gaat, zal de B737-300 op de route naar Brussel vervangen door haar 319’s.

Brussels Airlines zal de capaciteit op de New York-route verminderen. Vanaf 28 november zal de kleinere A330-200 de A330-300 op de route vervangen. Enkel op vrijdagen, met uitzondering tuseen 10 januari en 20 maart, zal de grotere -300 nog worden gebruikt.

Ook bij US Airways is er een verandering van equipment. De route naar Philadelphia zal al zeker tot 3 december door de B757-200 worden uitgevoerd in plaats van de B767-200 afgelopen zomer. Nadien zou terug de 767 op de route worden gezet.

THAI Airways blijft vier keer per week rechtstreekse vluchten verzorgen tussen Brussel en Bangkok, maar zal dit doen met de B777-200 in plaats van de B777-300 deze zomer. Daarmee verlaagt Thai dus de capaciteit tijdens de winter op deze route.

Varia

Niet echt een belangrijke verandering maar vanaf 26 oktober zal Delta haar vluchtnummers vanaf New York JFK aanpassen. Zo wordt de huidige Delta-vlucht van JFK naar Brussel hernoemd van DL140 naar DL408. De terugvlucht zal worden aangepast naar DL409.