Op Brussels Airport is na enkele maanden van voorbereidende werken gestart met de ruwbouw van de gloednieuwe Connector, die het huidige terminalgebouw zal verbinden met de A-pier. Het nieuwe gebouw zal opnieuw het uitzicht van Brussels Airport drastisch veranderen, nadat in 2002 de A-pier officieel werd geopend. De bouw zal zo’n 71 miljoen euro kosten en en moet in het eerste kwartaal van 2015 opengaan.
Alle passagiers die vanaf 2015 van Brussels Airport vertrekken, zullen gebruik maken van de Connector. De huidige toegang vanuit het terminalgebouw tot de A-pier zal drastisch vernieuwd en uitgebreid worden en de toegang tot de B-pier waar die nu is, zal verdwijnen. Alle passagiers zullen langs één grote security screening passeren, die de huidige veiligheidscontroles zou moeten versnellen. Het is pas na het passeren van de beveiliging dat de passagiers naargelang hun bestemming (Schengen gaan naar de A-Gates, non-Schengen gaan naar de B- of T-gates) zullen worden opgesplitst.
De passagiers voor de A-pier zullen via een roltrap en lift één verdieping moeten dalen. Vanaf daar zullen zij, met uitzicht op de luchthavenactiviteiten, via winkels en restaurants hun weg kunnen maken naar de A-pier. Er zullen ook zitplaatsen worden gecreëerd met zicht op buitenaf. Deze verdieping zal aansluiten op het huidige niveau van de A-pier, er zal dus geen tal van verdiepingen meer moeten gedaald en gestegen worden zoals nu het geval is.
Zoals eerder gezegd, zal ook de verbinding met de huidige terminal worden uitgebreid en vernieuwd. Er komt een nieuw aanbod van bars, restaurants en winkels die voor iedereen beschikbaar zal zijn, ook voor diegene die niet met het vliegtuig vertrekken. Ook hier zal een vernieuwd uitzicht worden gecreëerd die het toelaat een zicht te hebben op de luchthaven.
Op onderstaande animatie is te zien welke weg zal moeten worden afgelegd vanaf het terminalgebouw naar de A-pier.
Men was aan klagen dat de pax die de A terminal gebruikte, te veel moesten wandelen om aan hun gate te geraken. Maar als ik zo het filmpje bekijk, blijft dit toch net hetzelfde. En om in de hal waar de incheckbalie is daar nog eens de security bij doen, daar lijkt me toch geen plaats voor.
De afstand die minder zal moeten worden afgelegd zal heel miniem zijn (je moet wel maar één keer van niveau veranderen om in de A Pier te geraken, dat is nu veel meer, voor de B Pier zal je niet van niveau moeten veranderen). Maar het gaat om het geheel, deze connector zal een stuk aangenamer zijn, de keuze aan retail zal enorm toenemen (ook voor passagiers richting B Pier),… Dat levert Brussels Airport trouwens erg veel op aan concessies.
Security gaan ze niet in dezelfde hal proppen als check-in. Het gaat om de integratie van de huidige terminal met het nieuwe gebouw. De verbinding daartussen zal worden gerenoveerd en opnieuw ingericht waardoor security gecentraliseerd kan worden. Je kan het beter zien als: je hebt de check-in (departure hal) en alles wat daarachter komt zal voor zowel B als A opnieuw worden ingericht, zowel qua security als qua retail.
Afwachten hoe het in realiteit zal zijn, maar het plan is echt wel goed voor zover ik het bekijk. Zowel voor de passagiers als voor de luchthaven.
Wat zal er eigenlijk gebeuren met de huidige ondergrondse verbinding naar de A-pier? Gebruiken ze deze totdat de werken afgelopen zijn?