Zomer 2013 op Brussels Airport

Naar jaarlijkse gewoonte presenteren we u ook deze maand weer de belangrijkste veranderingen in het zomerseizoen op Brussels Airport. Vanaf aanstaande zondag 31 maart start het IATA-zomerseizoen 2013. De kalmere wintermaanden maken plaats voor de drukke zomermaanden, en dat brengt natuurlijk veranderingen met zich mee.

Nieuwe routes

De belangrijkste nieuwe route is wellicht die voor onze home carrier Brussels Airlines. Vanaf 18 juni zal de maatschappij een tweede Amerikaanse bestemming openen: Washington. De maatschappij is tevens de eerste die een avondvlucht naar de Verenigde Staten zal aanbieden vanaf Brussel. Brussels Airlines zal de hoofdstad vijf keer per week aanvliegen met één van haar A330-200’s. Enkel op maandag en woensdag zal enkel United Airlines vliegen tussen Brussel en Washington. Verder zal de maatschappij deze zomer geen nieuwe bestemmingen aanbieden.

Naast Athene en Heraklion (drie keer per week in de zomermaanden) zal het Griekse Aegean Airlines deze zomer ook vanaf 5 juni van Rhodos naar Brussel vliegen. Het gaat om een wekelijkse vlucht, elke woensdag tot 25 september. De vluchten worden zoals gewoonlijk uitgevoerd door een A320.

Deze zomer zal ook Corendon Dutch Airlines vanuit Brussel naar Heraklion vliegen en zal dit twee keer per week doen.

Ook JetairFly zal een nieuwe Griekse route toevoegen aan het netwerk, de Belgische maatschappij zal vanaf 1 april twee keer per week naar Athene gaan vliegen.  Deze lijn vervangt de route naar Athene vanaf Charleroi.

Vueling zal vanaf 24 april drie keer per week vanaf Alicante naar Brussel vliegen. De vluchten worden uitgevoerd met A320’s op woensdag, vrijdag en zondag. Ook herstart de Spaanse lagekosten- maatschappij haar vluchten tussen Malaga en Brussel. De laatste vlucht op de route werd in maart 2008 uitgevoerd, maar na vijf jaar zullen er opnieuw twee wekelijkse vluchten worden uitgevoerd (vanaf 24 april op woensdag en zondag). In juni wordt die frequentie zelfs verdubbeld, met extra vluchten op maandag en vrijdag.

De maatschappij met de meeste nieuwe routes deze zomer is Thomas Cook Airlines. De maatschappij zal in juli en augustus drie vluchten per week uitvoeren tussen Brussel en Nice met haar enigste A319. Vanaf eind juni tot eind augustus zal Thomas Cook twee keer per week naar Bastia vliegen, op het eiland Corsica. In Zuid-Frankrijk zal er in juli en augustus één keer per week gevlogen worden naar Biarritz. De meest verrassende route is die naar Reykjavik. Thomas Cook zal vanaf 29 juni op maandag en zaterdag naar de IJslandse hoofdstad vliegen, en dit tot eind augustus.

Het Italiaanse Meridiana Fly zal vanaf 10 juni één keer per week tussen Olbia en Brussel vliegen gedurende de zomermaanden. De route wordt tot tot eind september uitgevoerd met een Airbus A320.

©Yannick De Bel

Extra frequenties

Turkish Airlines breidt haar vluchtenaanbod naar Istanboel nog maar eens uit. Vanaf 22 juni zal de maatschappij maar liefst 30 keer per week vliegen tussen Brussels Airport en de grootste stad van Turkije, dat zijn twee vluchten meer dan voordien. De vluchten worden afwisselend uitgevoerd door B737’s, A320’s en wellicht (zoals elke zomer) de occasionele A330 en B777.

De Oostenrijkers van Austrian Airlines zullen vanaf 5 mei een vierde dagelijkse vlucht inleggen tussen Brussel en Wenen. Austrian zal de vluchten uitvoeren met haar Fokker 70’s. Het gaat om een nieuwe namiddagvlucht waardoor er een betere flexibiliteit kan worden aangeboden tussen beide hoofdsteden.

Croatia Airlines voert haar vluchten tussen Zagreb en Brussel sterk op. De maatschappij verhoogt haar frequentie van zes keer per week naar tien keer. Eerst was het de bedoeling om elf wekelijkse vluchten aan te bieden, maar die elfde vlucht ging uiteindelijk niet door. Het oorspronkelijke plan om de vluchten afwisselend uit te voeren met Airbus A319’s en Dash 8-Q400’s werd afgevoerd, elke vlucht wordt nu gevlogen door een Q400.

Naast de nieuwe route naar Rhodos van Aegean Airlines zal de maatschappij ook haar frequentie verhogen naar Heraklion. De Grieken vliegen deze zomer drie keer per week naar het Griekse eiland Kreta in plaats van twee keer van vorig zomerseizoen.

Egyptair zal haar vluchten tussen Brussel en Caïro verhogen van zes wekelijks naar dagelijks. De vluchten worden normaal hoofdzakelijk uitgevoerd door de B737-800.

Aer Lingus startte vorige zomer de nieuwe route Cork – Brussel op, die drie keer per week werd uitgevoerd. Afgelopen winter kwam er een vierde vlucht bij, en die blijft nu ook behouden in de zomer.

©Yannick De Bel

Brussels Airlines zal ook deze zomer enkele frequentieverhogingen doorvoeren alsook de typische zomerroutes terug opstarten die in de winter niet worden uitgevoerd. Zo zal er tijdens juli en augustus een tijdelijke tweede dagelijkse vlucht komen naar Lissabon. In dezelfde periode zullen de vluchten naar Malaga verhoogd worden op zaterdagen. Deze zomer wordt er op zaterdag maar liefst vier keer gevlogen naar Malaga. Ook Edinburgh ziet een verhoging van zes naar twaalf wekelijkse vluchten.

Net zoals vroeger zal Brussels Airlines deze zomer terug naar Catania in Italië vliegen. Vanaf 6 april zal er terug begonnen worden met drie wekelijkse vluchten met zowel A319’s als A320’s. Ook naar de zomerse bestemmingen zoals Firenze (8/week), Napels (6/week) en Palermo (2/week) zal er deze zomer terug gevlogen worden. Palermo komt terug na enkele jaren afwezigheid. Ook de typische zomerbestemming Faro zal opnieuw worden aangedaan. Vanaf 31 maart zullen er terug vijf wekelijkse vluchten plaatsvinden en tijdens juli en augustus wordt deze route zelfs dagelijks. Ook Porto zal opnieuw een dagelijkse vlucht krijgen.

Ook naar Afrika zal Brussels Airlines deze zomer extra vluchten uitvoeren. Vanaf juni zal de Belgische maatschappij opnieuw dagelijks naar Dakar vliegen. De route zal ook opnieuw worden gecombineerd met Freetown en Conakry, waardoor deze respectievelijk vier en drie keer per week zullen worden aangevlogen. De afgelopen jaren vloog Brussels Airlines slechts twee keer per week naar deze bestemmingen en vier keer per week naar Dakar. Dankzij een nieuw bilateraal akkoord met Senegal, kan Brussels Airlines de vluchten echter terug opvoeren en zal het bovendien samenwerken met Sénégal Airlines dat tickets zal verkopen op de vluchten van Brussels Airlines vanuit Dakar naar Freetown en Conakry. Daarnaast zal er deze zomer drie keer per week naar Cotonou worden gevlogen, deze in 2010 opgestarte route werd voordien altijd twee keer per week aangevlogen.

Minder frequenties

Naast de enkele Brussels Airlines-bestemmingen die deze zomer extra frequenties zien, zijn er ook een aantal die het met minder vluchten moeten doen tegenover vorige zomer. Zowel Barcelona (3x), Berlijn Tegel (5x), Kopenhagen (4x), Lyon (3x), Manchester (3x), Stockholm (3x) en Milaan Malpensa (4x) moeten het allemaal met exact één vlucht minder doen per dag tegenover 2012. Verder is vooral Moskou het grootste slachtoffer. Terwijl de Russische hoofdstad in de zomer van 2012 nog dertien keer per week door SN werd aangedaan, zal de maatschappij de stad deze zomer maar één keer per dag verbinden met Brussel. Ook naar London Heathrow sneuvelen er vluchten. De maatschappij gaat van 25 wekelijkse vluchten naar 20.

Ethiopian Airlines zal vanaf 20 juni van zes naar vijf wekelijkse vluchten gaan. Drie van de vijf vluchten zal vanuit Addis Abeba via Rome gaan met de B757. De overige twee frequenties zullen via Parijs gaan met de grotere B767.

©Yannick De Bel

Geschrapte vluchten

Weinig geannuleerde vluchten deze zomer. Jet Airways vliegt ten opzichte van vorige zomer dan wel niet meer naar New York JFK en Chennai, maar die vluchten vielen deze winter ook al weg. Brussels Airlines is de enige maatschappij die effectief een bestemming schrapt. De route naar Newcastle, die momenteel drie keer per dag (in de week) met een van flyBE geleasde Q400 wordt aangevlogen, zal geschrapt worden.

Equipment changes

United Airlines zal vanaf 6 juni de B767-300 op de route naar Chicago vervangen door de grotere B777-200. Op de route naar Newark zal de B777-200 dan weer plaats moeten maken voor de B767-400. Enkel tussen 4 en 26 augustus zal United de vluchten laten uitvoeren door de B777-200. De route naar Washington zal tot 5 juni gedowngraded worden met een B767-400 in plaats van de B777-200.

Thai Airways zal deze zomer dan wel haar B777-300ER naar Brussel blijven sturen, de configuratie van de toestellen zal wel veranderen. Vanaf 16 april zal de Thaise maatschappij haar eigen B777-300ER’s gebruiken. Die hebben – in tegenstelling tot de geleasde toestellen van Jet Airways, die de maatschappij nu inzet – maar twee klassen in plaats van drie.

US Airways zal het hele zomerseizoen de B767-200 vervangen door de B757-200 op de route naar Philadelphia.

Jet Airways zal deze zomer alle vluchten uitvoeren met de grotere Airbus A330-300 in plaats van de kleinere A330-200 zoals de afgelopen jaren. De Indiase maatschappij is afgelopen winter reeds begonnen met deze nieuwe toestellen frequenter in te zetten op de routes naar Brussel.  Ondanks het stopzetten van New York JFK en Chennai, krijgen Delhi, Newark, Toronto en Mumbai dus wel wat extra capaciteit.