Pilotenopleiding: het avontuur naar de ‘right seat’ – 9

We krijgen op ons actieve forum regelmatig vragen over de pilotenopleiding in België. Veel mensen hebben de droom of ambitie om ooit zelf een lijnvliegtuig te bedienen, maar weten veelal niet hoe de opleiding precies in haar werk gaat of wat er allemaal nodig is qua voorbereiding. Lodewijk Delaere (°1994) begon eind juni 2012 aan zijn opleiding tot lijnpiloot bij CAE Oxford Aviation Academy Brussels en vertelt ons in deze rubriek elke twee weken de details. Geniet ervan!

De laatste week theorie. Eindelijk. Hoewel er nog drie (grote) testen gepland staan, heeft iedereen toch naar deze week uitgekeken. Ik heb het al gezegd in het vorige verslag: ‘het wordt tijd dat die theorie gedaan is’. Al moeten we het uiteraard blijven kennen voor de rest van de opleiding en later, op de lijn. Maar iets anders dan altijd les van 8u20 tot 16u50 mag ook wel eens.

Hoewel de twee voorbije weken redelijk vol zaten, zijn we bij de meeste vakken wel al klaar geraakt voor de laatste les. Maar, aangezien lessen niet afgelast kunnen worden (zonder ze te herplannen), betekende dat niet dat wij een extra voormiddagje thuis konden blijven. Dan maar enkele vragen stellen, extra oefeningetjes maken of studeren… Een mens moet zich met iets bezig houden, nietwaar?

In die laatste week die ons nog rest, hebben we drie testen en niet zoveel les meer. Afgelopen maandag hadden we nog een paar hoofdstukken van Principles of Flight afgewerkt en morgennamiddag eindigen we dus dat vak. Woensdag, donderdag en vrijdag hadden we telkens één test, van respectievelijk Performance, Principles of Flight en Flight Planning. Van die testen zijn vooral Performance en POF de moeilijkste (met ook veel leerstof).

En dan daarna examens… Net zoals vorige keer, krijgen we één week blok en één week voorzien voor (interne) retakes, voor het geval dat iemand voor een vak geen 75% behaald heeft. Voor dat laatste kan ik al gerust zijn. Mijn blok A (deze blok) is beter gegaan dan de Blok B en ik heb geen enkel vak onder de 75%. Alles geslaagd dus. Hopelijk zal dat ook het geval zijn op de examens op de BCAA eind deze maand.

Ik heb het gevoel dat 2013 een jaar is dat snel zal voorbij gaan. Het is nu al februari en ik denk nog altijd dat we het nieuwe jaar pas zijn begonnen. En het zal er niet op verbeteren: februari is blok en examens. In maart Basic Flying Course (BFC) en herexamens, april FNPT II (simulator) en vanaf mei zitten we (normaal gezien) al in Arizona te vliegen. Doordat alles dus zo in korte deeltjes kan opgedeeld worden, zal ik, voor ik het goed en wel besef, al in Arizona zitten om te vliegen.

En omdat de verhaaltjes niet altijd van binnen de Academy moeten komen, is er hier eentje van er net buiten. Als wij achteraan ons gebouw staan, hebben we zicht op de landende vliegtuigen op runway 25L. Maandag heeft Brussels Airport een speciale bezoeker gekregen: A6-EHK, een Airbus A340-600 (de langste uit de A340-serie) van de Midden-Oosterse maatschappij Etihad, die iets na de middag geland was. Een geluk voor ons dat deze mooie vogel een klein half uurtje vertraging had, waardoor we tijdens onze pauze om 14u, snel naar buiten konden gaan om de landing nog mee te pikken. Machtig ding! Altijd tof om eens zo’n speciaal vliegtuig te zien.