Montréal, 20 augustus 2009 – Vandaag kondigde Air Canada de nieuwe non-stop verbinding aan tussen Montréal en Brussel, met de mogelijkheid om met hetzelfde toestel verder te reizen van en naar Toronto. Mits goedkeuring van de betreffende overheden zullen de dagelijkse vluchten ingelast worden vanaf 12 juni, 2010 om zo de piekmomenten in het luchtverkeer tijdens de zomer te ondersteunen. De vluchturen zullen in die mate aangepast worden dat de reizigers een gemakkelijke verbinding kan worden aangeboden met het uitgebreide netwerk van Air Canada in Noord-Amerika, via de hub in Montréal. Zo zijn er verbindingen van en naar Toronto ( met hetzelfde toestel), Ottawa, Québec City, Halifax, Calgary, Edmonton, Vancouver, San Francisco, Los Angeles, Chicago, Boston, Washington and New York. In Brussel zullen aansluitingen voorzien worden, in samenwerking met de toekomstige Star Alliance partner Brussels Airlines, naar en komende van verscheidene Europese en Afrikaanse bestemmingen, waaronder Toulouse en Lyon in Frankrijk; Abidjan in Ivoorkust; Dakar in Senegal; Douala in Kameroen, Bologna en Milaan in Italië en Porto in Portugal.
“De introductie van deze non-stop verbinding, de enige lijnvlucht tussen Montréal en Brussel, de stad waar de Europese Commissie en het Europees Parlement zetelen en talloze andere internationale organisaties, is een uitzonderlijke ondersteuning voor het zakenverkeer en toerisme, alsook voor het vrachtvervoer tussen Canada en België,” zegt Marcel Forget, Vice President, Network Planning. ”Air Canada’s nieuwe directe verbinding met Brussel zal het aanbod inzake internationale reizen via de hub in Montréal gevoelig versterken en de toegang tot vele bestemmingen in Europa en Afrika vergemakkelijken.”
Wilfried Van Assche, CEO van Brussels Airport, reageerde eveneens enthousiast: “Zowel onze zakelijke passagiers als toeristen zullen deze nieuwe doorlopende verbinding van Air Canada tussen Montréal en Brussel toejuichen. De dagelijkse vlucht zal een bijkomende troef zijn voor de sterke band tussen België en Québec. Ook voor de Canadese passagiers komt deze nieuwe route op een uitstekend moment: zij kunnen nu ten volle genieten van het aantrekkelijke aanbod van de Star Alliance partners vanuit Brussel naar de rest van Europa en naar Afrika.“
© JX Ren, Canada – British Columbia, March 21, 2008
“Aéroports de Montréal verwelkomt deze non-stop vlucht met open armen, gezien zijn toegevoegde waarde voor de uitstraling van Montréal-Trudeau als efficiënte hub tussen Europa en Noord-Amerika” zei James Cherry, president en CEO.
Tegen volgende zomer zal Air Canada een non-stop verbinding aanbieden tussen Montréal en zes voorname Europese steden, waaronder Londen, Parijs, Frankfurt, Genève en Rome. Verder bieden de Star Alliance partners Lufthansa en Swiss reeds internationale vluchten aan van Montréal naar respectievelijk München en Zurich, waarmee ze zo het aantal verbindingen en dus ook het aantal mogelijkheden op het gebied van reizen tussen Canada en Europa vergroten.
© Stéphane Mutzenberg, Boeing 767-300ER
De nieuwe non-stop Montréal-Brussel verbinding zal uitgevoerd worden met de vernieuwde, moderne Boeing 767-300 ER toestellen met een capaciteit van 211 plaatsen in de Economy Class en 24 “suites” in Executive First Class. Verdere details en een virtuele rondleiding doorheen Air Canada’s nieuwe cabines, waaronder een persoonlijk entertainment systeem zijn te vinden op:
http://www.aircanada.com/en/travelinfo/onboard/cabincomfort.html
Vlucht | Vertrek Toronto | Aankomst Montréal | Vertrek Montréal | Aankomst Brussel |
---|---|---|---|---|
AC832 | 17:00 | 18:15 | 19:40 | 08:40 (+1) |
Vlucht | Vertrek Brussel | Aankomst Montréal | Vertrek Montréal | Aankomst Toronto |
AC833 | 10:45 | 12:25 | 14:00 | 15:15 |
Air Canada – met hoofdzetel in Montréal – biedt zowel lijn- als chartervluchten, voor passagiers en cargo, naar meer dan 170 bestemmingen op 5 continenten. Canada’s nationale luchtvaartmaatschappij is de 13de grootste commerciële luchtvaartmaatschappij wereldwijd en verzorgt jaarlijks het vervoer voor 33 miljoen klanten. Air Canada is één van de oprichters van de meest succesvolle luchtvaartallianties ter wereld, Star Alliance, waardoor zij het meest alomvattende netwerk van Canadees interne, grensoverschrijdende en internationale vluchten vertegenwoordigt. Aan boord bij Air Canada wordt de passagier een persoonlijk inflight entertainment systeem aangeboden met honderden uren film en muziek. Reizigers kunnen Aeroplan mijlen sparen voor toekomstige beloningen via Canada’s meest omvangrijke spaarprogramma.
In 2008 werd Air Canada door de lezers van Business Traveler Magazine verkozen en sleepte zo enkele belangrijke prijzen in de wacht. Zo werd zij geprezen voor zijn “Best In-Flight Services in North America”, als “Best Airline for Business Class Service in North America” en tenslotte ook als “Best North American Airline for International Travel”.
Reactie van Brussels Airport
Air Canada maakte vandaag hun beslissing bekend om vanaf volgende zomer rechtstreekse dagelijkse vluchten op te starten tussen Brussel en Montréal. De nieuwe route biedt goede vooruitzichten : vanuit Brussel is Montréal één van de meest populaire langeafstandsbestemmingen en de belangrijkste bestemming in Canada.
Zowel Air Canada als Brussels Airlines maken deel uit van de Star Alliance, wat de aansluitingsmogelijkheden in beide richtingen sterk vereenvoudigt. Europese passagiers vinden vanuit Montréal een rijk aanbod aan aansluitende vluchten met Air Canada naar eindbestemmingen in zowel Canada als de VS. In de andere vliegrichting kunnen Canadese reizigers genieten van het toenemend aanbod van bestemmingen binnen Europa, Afrika en India.
Wilfried Van Assche, CEO van Brussels Airport juicht deze beslissing toe : “Wij voeren al een hele tijd gesprekken met Air Canada. Deze beslissing toont aan dat onze doorgedreven marketing inspanningen ook tijdens deze crisistijden zijn vruchten afwerpt”.
‘Montréal is één van de dertig belangrijkste intercontinentale bestemmingen vanuit Europa. In 2006 werden zes van deze bestemmingen vanuit Brussel aangeboden met een rechtstreekse verbinding. We hadden ons toen tot doel gesteld dit aantal op te trekken tot minstens twintig. Zo werden tijdens de voorbije drie jaar reeds routes opgestart naar Abu Dhabi (Etihad), Addis Abeba (Ethiopian), Beijing (Hainan Airlines), Philadelphia (US Airways), Delhi, Mumbai, Chennai, New York JFK, Newark en Toronto (allen met Jet Airways).
Dat is nu eens goed nieuws en ik die dacht dat ANA de eerste maatschappij van *A zou zijn die een nieuwe long-haul route zou openen naar BRU. Ik had niet verwacht dat er al zo snel een route van een Star Alliance maatschappij zou bijkomen(of toch aangekondigd), toch niet op lange afstand. Hopelijk gaat de route het goed doen. Vraag me nu wel af wat Air Transat gaat doen, volgende zomer terug naar BRU vliegen of toch niet meer.
😎
Nice to have them back at BRU 😉
Benieuwd wie de volgende is die we mogen begroeten of moeten vaarwel zeggen
geef mij maar AC voor Air transat, want AC heeft een prachtige paint 😉 een van mijn favoriete airlines :glee:
ja das waar, als Jet zou verdwijnen zijn dat heel wat widebody’s die vertrekken ze, maar ja, ge weetnooit e :whatever:
Om even te reageren op de reactie van BRU airport.:tongue: De bestemmingen van Jet zijn zeer belangrijk voor BRU, maar Jet voert gesprekken met Oneworld en ze wilden in eerste instantie hun basis in LHR in plaats van BRU starten. LHR betekent veel meer concurrentie maar als ze naar Oneworld gaan hebben ze in LHR twee goede partners British Airways en American(door AA voeren ze gesprekken met Oneworld, ze hebben namelijk veel codeshares). Ik hoop dat Air India het toelaat dat *A Jet ook als lid wil dan word BRU nog een echte vrij grote *A hub.
Inderdaad en Air India is niet geinteresseerd in BRU (daarom mag SN met Jet blijven codesharen) dus dan zou India verdwijnen in het netwerk van BRU. Voor de crisis was Jet van plan om nog 5 extra indishe bestemmingen met Amerika te verbinden via BRU, maar door de crisis is dat uitgesteld, hopelijk niet definitief he. Maarja het gaat hier over de nieuwe AC route ds laten we het daar over hebben he.:tongue:
You just made my day, David! Jammer dat we de A330 niet te zien zullen krijgen, maar dit is al een mooi begin.
Aangezien ik hier geen toegang heb tot Amadeus: heeft iemand een idee over een SN-codeshare? (Of heb ik hier over gelezen?)
yes, eerste paragraaf:
[i]In Brussel zullen aansluitingen voorzien worden, in samenwerking met de toekomstige Star Alliance partner Brussels Airlines, naar en komende van verscheidene Europese en Afrikaanse bestemmingen, waaronder Toulouse en Lyon in Frankrijk; Abidjan in Ivoorkust; Dakar in Senegal; Douala in Kameroen, Bologna en Milaan in Italië en Porto in Portugal.[/i]
jippie allen daarheen weet er iemand de uren van deze vlucht al hopelijk komt hij niet te vroeg
’s morgens zoals de ander wideboddy’s 😡
Staat eveneens in het artikel :laugh:
David, ik denk dat sommige alleen de titel hebben gelezen en te opgewonden waren om verder te lezen:laugh:
dan zou dat een 777-200 moeten zijn, want de 777-300 is nogal groot voo een Brussel route denk ik 🙂
voor dagelijks een 773 zou inderdaad wat veel zijn, maar ze hebben ook nog een hoop A330’s he, die zitten tussen de 767 en de 772 in dacht ik.
en sam over die 767, ik ben er vrij zeker van dat deze route het wel aankan om snel geupgrade te worden, toch als er vliegtuigen beschikbaar zijn. Ik zou er niet van opkijken moest deze route tegen eind volgend jaar al een groter vliegtuig krijgt (op zijn minst op sommige dagen)
da is natuurlijk ook welkom :p
Ik heb eens gekeken hoeveel ze er hebben en het zijn er maar 8 en er kunnen maar 5 passagiers minder in dan in hun 777-200LR’s, economy hetzelfde aantal bussiness class 5 meer dan bij hun A333’s. Dus dan zie ik liever hun 77L:cheese:
idd, SN, Hainan en Jet Airways hebben al A330, er mag nog een T7 bij :p