Oneworld, de alliantie rond British Airways en American Airlines, zegt op acht oktober een belangrijke mededeling te gaan doen. Het evenement gaat volgende maandag door in New York en zou volgens insiders georganiseerd worden om een nieuw lid aan te kondigen. Onder de aanwezigen zouden Bruce Ashby, de chief executive van Oneworld, Tom Horton, voorzitter en ceo van American Airlines en Willie Walsh, de ceo van International Airlines Group (IAG) zijn.
De aankondiging komt er in een periode van geruchten over een mogelijke toetreding van Qatar Airways, waardoor analisten nu vermoeden dat alles eindelijk in kannen en kruiken is. De maatschappij is de voorbije jaren al gelinkt aan elk van de drie grote allianties: Star Alliance, Oneworld en Skyteam. Het binnenhalen van Qatar Airways zou een goeie zet zijn voor Oneworld, dat daarmee als eerste van de Grote Drie een maatschappij uit het Midden-Oosten in haar rangen zou hebben.
Door het feit dat ook Royal Jordanian Airlines al lid is van Oneworld, zet alleen nog maar meer druk op de twee andere concurrenten. Zij moeten zich nu reppen om samenwerkingen met Emirates of Etihad uit de brand te kunnen slepen. Ook SriLankan Airlines zal eind volgend jaar de Oneworld-rangen vervoegen. Uit het kamp van Qatar Airways wordt echter in alle toonaarden gezwegen, de maatschappij bevestigt noch ontkent de geruchten over een eventuele toetreding.
Zal de 787 van Qatar ooit naar BRU komen? 🙂
Als vervanger van de A330 (die nu voor BRU gebruikt wordt) lijkt het mij inderdaad reëel dat de 787’s van QR op termijn naar BRU zullen komen.
Het verhaal van de eerste aflevering van een 787 aan QR is trouwens weer een heus drama aan het worden. QR stond erop dat Boeing aanwezig was met hun 787 op de Farnborough Air Show, maar achteraf waren ze boos over kleine ‘beschadigingen’ aan het interieur door de bezoeken die zijzelf hebben georganiseerd. Bovendien zou er een probleem zijn met het door Thales geleverde IFE-systeem. En QR wil geen 787 in ontvangst nemen zolang GE geen vervanging heeft voor een bepaalde aandrijfas van hun GEnX motoren (die kan nu bij sommige motoren barsten gaan vertonen, extra inspecties zijn nodig, maar verder is er geen probleem voor de 787’s en 748’s die nu rondvliegen met die motoren).
Resultaat; de allom bekende CEO van QR spuwt weer volop met vuur in de media, richting Boeing (terwijl het de schuld is van zichzelf (interieur), Thales (IFE) en GE (motoren)) en dreigt met het bestellen van extra A330’s.
Lijkt mij net zoals bij de 748F’s van Cargolux weer op een actie om meer compensatie los te krijgen van vooral GE (dat ook bij de Cargolux leveringen het grote doelwit was), maar ook van Boeing.