Het is 10 september 2012, en eindelijk is het zover. Brussels Airport mag vandaag de allereerste B787 verwachten. De normale lijnvluchten van Ethiopian worden vandaag uitzonderlijk met haar eerste B787 uitgevoerd. Ethiopian is nog maar de derde maatschappij die met de nieuwe Dreamliner vliegt, een speciale gebeurtenis voor Brussels Airport.
Ethiopian kreeg haar eerste toestel vorige maand afgeleverd. Het is het eerste exemplaar van de tien stuks die de maatschappij besteld heeft. Desondanks het straatarme thuisland, is Ethiopian een maatschappij met een moderne vloot. Sinds vorig jaar heeft de maatschappij al vijf nieuwe B777-200LR’s in ontvangst mogen nemen. Dat type wordt sindsdien onder andere ingezet op de lijn Addis Abeba-Rome-Washington-Addis. Buiten de B787 heeft Ethiopian ook nog eens twaalf bestellingen voor de nieuwe A350.
Ongeveer een halfuur vroeger dan voorzien, landt vlucht ET708 vanuit Milaan (de vluchten vanuit Addis gaan namelijk via Milaan) op baan 25L. Het toestel taxiet naar de noordzijde van de B-pier waar het de gebruikelijke water salute krijgt van de brandweer.
Eenmaal aan de gate aangekomen is het nog even wachten eer we aan boord van het toestel zelf mogen. Onze eerste indruk: een erg mooi ingericht interieur – uiteraard met name in business class of ‘cloud nine’, zoals Ethiopian Airlines het noemt. Je in de zevende hemel voelen zal je misschien nog niet doen, maar je zit er erg comfortabel. Eenmaal verder achteraan, in economy, gebruikt Ethiopian de 3-3-3 zetelconfiguratie. Alle zetels zijn voorzien van IFE-systemen en geven een degelijke indruk.
Eenmaal Arnaud Feist, de CEO van Brussels Airport, aan boord was, schoot de champagnekurk (en de champagne zelf!) tot tegen het plafond en kon de (Belgische, zo werd ons verteld) taart aangesneden worden.
Foto’s zeggen meer dan woorden…
Vanwege dit speciaal bezoek bleef de 787 ook de hele dag aan de B-pier staan. Daardoor konden de bezoekers vanuit het Wingtips restaurant de hele dag het toestel aanschouwen. Normaal gezien wordt het toestel van Ethiopian altijd na het uitstappen van de passagiers voor de rest van de dag naar een remote stand ten zuiden van de B-pier gesleept. De avondvlucht is immers maar om 20:15. Vanwege de hub die Ethiopian in Addis Abeba heeft, is het nodig dat het toestel de hele dag in Brussel blijft om zo de transitpassagiers degelijke aansluitingen naar de rest van Afrika te kunnen aanbieden.
Ondertussen blijft Ethiopian ook nog verder vernieuwen. Volgende week zal de vrachtdivisie, Ethiopian Cargo, de eerste B777F afgeleverd krijgen. Ethiopian Cargo heeft in Europa haar hub op de luchthaven van Luik, waar het de MD11F’s op inzet. Ethiopian zal de B777F voornamelijk gebruiken op de langere routes, maar naar waar precies is nog niet bekend.
Voor de eerste Belgische 787 zullen we nog moeten wachtend tot eind volgend jaar. Dan neemt Jetairfly namelijk haar eerste B787 zelf in dienst. Er zullen in de toekomst dus nog genoeg B787’s op Brussels Airport gespot kunnen worden, en wie weet in de nabije toekomst ook op regelmatige basis van andere maatschappijen die de Dreamliner besteld hebben… (ydb)
Op de foto lijkt het toch meer op 3-3-3 zetel configuratie in Economy (net zoals op de website van Ethiopian terug te vinden is). Klein typefoutje mogen we aannemen.
De zetelconfiguratie is 3-3-3 ipv 2-3-2 in economy.
Inderdaad een foutje van de auteur van dit artikel. Bedankt om het te melden!
prachtig verslag!!!
http://www.youtube.com/watch?v=hldt9cv9kII –> mijn video gemaakt tijdens mijn middagpauze…