Zwitserse regering stelt beslissing over F-5 Tiger II vervanger uit

De Zwitserse luchtmacht gebruikt momenteel twee types straaljagers: de F/A-18C en -D Hornet en de F-5E en -F Tiger II. Van elk type zijn er respectievelijk 26 en 8 toestellen (-C en -D varianten) en 98 en 12 (-E en -F varianten) in dienst. Uit de cijfers blijkt dus dat de meerderheid van de luchtverdediging van Zwitserland afhangt van de verouderde F-5 Tiger, die gebruikt wordt door het hulpkader van de Zwitserse luchtmacht. De F/A-18s worden door de professionele piloten gebruikt.

De Zwitserse regering plande eerder om haar 54 Tiger IIs (dit is het aantal dat momenteel operationeel/in gebruik is, nvdr) minstens gedeeltelijk te vervangen. Nu is bekend geraakt dat ze alle mogelijke aankopen van jagers uitgesteld heeft tot na 2015. Het Zwitserse ministerie van Defensie en het ministerie van Financiën hebben opdracht gekregen om volgend jaar met een nieuw aankoopplan voor de dag te komen.


© TarmacPhotos.com – JetPhotos.net. The Super Hornet’s return to Switzerland ? 

Deze beslissing is een gevolg van onder andere de financiële situatie van Zwitserland. Twee jaar geleden, in april 2008, trok Boeing haar aanbod van F/A-18E/F Super Hornets, nadat gebleken was dat de eisen niet inhielden dat er een AESA (Active Eletronically Scanned Array) moest zijn. Drie maanden geleden liet Boeing echter weten dat het bereid was om de competitie weer aan te gaan indien Zwitserland nieuwe eisen zou stellen.

Nadat de federale raad van Zwitserland besliste om het vervangingsprogramma voor de F-5 af te breken, maakte het ministerie van Defensie echter bekend dat er een nieuwe serie tests zouden gebeuren. Deze zouden worden uitgevoerd nadat het ministerie een aangepast voorstel zou voorleggen aan het parlement (in Zwitserland zullen er verkiezingen zijn in oktober 2011, nvdr).


© Witold Lozynski – De Dassault Rafale op Emmen, een luchtmachtbasis van de Zwitserse luchtmacht (‘Luftwaffe’). 

Het ministerie van Defensie schatte eerder dat de aankoop van 22 tot 33 straaljagers kon oplopen tot meer dan het voorziene programmabudget: rond de 1,9 miljard dollar. Men verwacht nu dat de aankoop van 22 toestellen rond de 3,9 tot 4,9 miljard kan kozen. Als we daar de bijkomende kosten voor onderhoud en dergelijke aan toevoegen wordt dit “heel erg veel geld, zelfs voor een rijk land”, zo klinkt het.

Een “Amerikaans toestel” zou aan de competitie kunnen meedoen zegt het ministerie. Russische toestellen worden niet in overweging genomen omwille van verschillen wat de gebruikte technologie betreft en moeilijkheden om ze te vergelijken met de anderen. “Het is te vroeg om te zeggen hoeveel toestellen dit voorstel omvat,” aldus het Zwitserse ministerie van Defensie. Andere mogelijke toestellen zijn de Dassault Rafale (het bedrijf slaagde er tot nog toe niet in om het toestel in het buitenland te verkopen), de Eurofighter Typhoon en de Zweedse Saab Gripen. Van deze laatste is niet bekend of het de gewone huidige versie of de Next-Generation versie zou worden, die kan supercruisen (supersonisch vliegen zonder gebruik van naverbranding), een groter vliegbereik en nog een aantal verbeteringen heeft.


© Hannes Meyer – de Saab Gripen, hier in de kleuren van de Zuid-Afrikaanse luchtmacht (‘SAAF’). Het is nog onduidelijk of de huidige Gripen of de Gripen NG aan Zwitserland zal worden aangeboden. 

De Zwitsers op het ministerie van Defensie zeggen ook teleurgesteld te zijn met deze beslissing. De F-5 wordt als “compleet verouderd“ bestempeld na dertig jaar dienst te hebben gedaan. “Het hele kabinet is het erover eens dat we nieuwe toestellen nodig hebben, maar we hebben gewoonweg geen geld om meteen nieuwe vervangers aan te kopen.” Men benadrukt ook dat alhoewel de 33 F/A-18s voldoen om het Zwitserse luchtruim op de korte termijn te verdedigen, er dringend nieuwe straaljagers nodig zijn, zoals bij grote evenementen: een top van de G8 of het World Economic Forum.