Icelandair start route vanuit Brussel naar Keflavik

Sinds de economische dieptepunten in de jaren 2001 en 2002, gekenmerkt door het Sabena-faillissement en de nasleep van de terroristische aanslagen van 11 september in New York, probeert de nationale luchthaven Brussels Airport uit een diep dal te klimmen. De grote verscheidenheid aan internationale en exotische bestemmingen zijn wellicht niet voor meteen, maar toch kan de Brussels Airport Company af en toe een mooie nieuwe route of maatschappij aankondigen.

Eén dag voor de nationale Belgische feestdag maakte Icelandair namelijk bekend een nieuwe route vanuit thuishaven Reykjavik-Keflavik op te starten. De eer viel te beurt aan Brussel. Vanaf juni 2010 zal de Ijslandse maatschappij het eiland met België verbinden. Er zullen om te beginnen twee wekelijkse vluchten worden uitgevoerd, wellicht met de Boeing 757-200. Schema’s zijn nog niet vrijgegeven, maar er werd ons al bevestigd dat de vluchten op maandag en vrijdag zullen worden uitgevoerd.

Icelandair tail© Sigurdur Benediktsson – airliners.net

Birkir Hólm Guðnason, de CEO van Icelandair, zegt dat de maatschappij de route al een lange tijd in de gaten hield. “We hebben regelmatig naar Brussel gekeken, omdat de stad een groot politiek en zakencentrum is. Deze lente en zomer hebben we onderhandelingen met de autoriteiten en toekomstige zakenpartners in Brussel gevoerd”. Een verhoogde samenwerking en uitwisseling tussen Brussel en Ijsland brengt een mogelijkheid tot opstart teweeg die men niet laat liggen, aldus Guðnason.

Merk op dat de man het wel over Ijsland heeft, maar niet over België. Enkel Brussel wordt genoemd. Volgens insiders heeft dat te maken met het feit dat Ijsland alle middelen wil aangrijpen om hun toetreding tot de Europese Unie, met basis in Brussel, veilig te stellen en eventueel zelfs te versnellen. Een lijnvlucht tussen het hoofdkwartier van de Unie en een toekomstig lid is daarvoor het ultieme middel. Met slechts twee vluchten per week neemt de maatschappij verder ook weinig risico.


© Jorge Jarama – airliners.net

Dat wordt uiteraard ontkend door de directie van Icelandair. “Toerisme is echter de grootste fundering voor het opstarten van de route. We denken zowel het verkeer van als naar Ijsland op deze route aan te kunnen spreken. Verder biedt Icelandair een optie voor de reizigers tussen Brussel en onze bestemmingen in de Verenigde Staten en Canada (Boston, Halifax, Minneapolis, New York, Orlando, Seattle en Toronto, nvdr),” zo klinkt het.

Icelandair

Icelandair is de belangrijkste luchtvaartmaatschappij van Ijsland. Ze werd in 1937 gesticht onder de naam Flugfélag Akureyrar. De nieuwe luchtvaartmaatschappij had zijn basis in Akureyri, een stad in het noorden van IJsland. In 1943 verhuisde de luchtvaartmaatschappij naar de hoofdstad Reykjavik. Dertig jaar later fuseerde ze met grootste concurrent Loftleiðir en werd de nieuwe naam Icelandair.

Men beschikt over een vloot van 16 Boeing 757’s (12 -200’s, 1 -300 en 3 -200F’s), die men inzet op in totaal 25 routes. 7 daarvan gaan naar de V.S. en Canada, de overige naar Europa. In 2011 worden 20 Sokhoi Superjets afgeleverd en er is ook een contract met Boeing voor de levering van 2 787’s.