Sinds de economische dieptepunten in de jaren 2001 en 2002, gekenmerkt door het Sabena-faillissement en de nasleep van de terroristische aanslagen van 11 september in New York, probeert de nationale luchthaven Brussels Airport uit een diep dal te klimmen. De grote verscheidenheid aan internationale en exotische bestemmingen zijn wellicht niet voor meteen, maar toch kan de Brussels Airport Company af en toe een mooie nieuwe route of maatschappij aankondigen.
Eén dag voor de nationale Belgische feestdag maakte Icelandair namelijk bekend een nieuwe route vanuit thuishaven Reykjavik-Keflavik op te starten. De eer viel te beurt aan Brussel. Vanaf juni 2010 zal de Ijslandse maatschappij het eiland met België verbinden. Er zullen om te beginnen twee wekelijkse vluchten worden uitgevoerd, wellicht met de Boeing 757-200. Schema’s zijn nog niet vrijgegeven, maar er werd ons al bevestigd dat de vluchten op maandag en vrijdag zullen worden uitgevoerd.
Birkir Hólm Guðnason, de CEO van Icelandair, zegt dat de maatschappij de route al een lange tijd in de gaten hield. “We hebben regelmatig naar Brussel gekeken, omdat de stad een groot politiek en zakencentrum is. Deze lente en zomer hebben we onderhandelingen met de autoriteiten en toekomstige zakenpartners in Brussel gevoerd”. Een verhoogde samenwerking en uitwisseling tussen Brussel en Ijsland brengt een mogelijkheid tot opstart teweeg die men niet laat liggen, aldus Guðnason.
Merk op dat de man het wel over Ijsland heeft, maar niet over België. Enkel Brussel wordt genoemd. Volgens insiders heeft dat te maken met het feit dat Ijsland alle middelen wil aangrijpen om hun toetreding tot de Europese Unie, met basis in Brussel, veilig te stellen en eventueel zelfs te versnellen. Een lijnvlucht tussen het hoofdkwartier van de Unie en een toekomstig lid is daarvoor het ultieme middel. Met slechts twee vluchten per week neemt de maatschappij verder ook weinig risico.
© Jorge Jarama – airliners.net
Dat wordt uiteraard ontkend door de directie van Icelandair. “Toerisme is echter de grootste fundering voor het opstarten van de route. We denken zowel het verkeer van als naar Ijsland op deze route aan te kunnen spreken. Verder biedt Icelandair een optie voor de reizigers tussen Brussel en onze bestemmingen in de Verenigde Staten en Canada (Boston, Halifax, Minneapolis, New York, Orlando, Seattle en Toronto, nvdr),” zo klinkt het.
Icelandair
Icelandair is de belangrijkste luchtvaartmaatschappij van Ijsland. Ze werd in 1937 gesticht onder de naam Flugfélag Akureyrar. De nieuwe luchtvaartmaatschappij had zijn basis in Akureyri, een stad in het noorden van IJsland. In 1943 verhuisde de luchtvaartmaatschappij naar de hoofdstad Reykjavik. Dertig jaar later fuseerde ze met grootste concurrent Loftleiðir en werd de nieuwe naam Icelandair.
Men beschikt over een vloot van 16 Boeing 757’s (12 -200’s, 1 -300 en 3 -200F’s), die men inzet op in totaal 25 routes. 7 daarvan gaan naar de V.S. en Canada, de overige naar Europa. In 2011 worden 20 Sokhoi Superjets afgeleverd en er is ook een contract met Boeing voor de levering van 2 787’s.
Ik denk dat het voor eigenbelang en toerisme beiden is, Iceland is failliet, en moet dus wel bij de EU. Maar toeristisch is Iceland een must, enkel op het vlak van natuurtoerisme. Touroperator ‘Vreemde Continenten’ heeft zelf een grote apparte brochure voor Ijsland, met hen fjorden, heetwaterbronnen (in putje winter kan je daar in natuurlijke meren die zeer heet zijn) en de Geisers (gaten in de grond waar Hete damp wordt uitgespuwd.
wist je trouwens dat Ijsland eigenlijk de naam Groenland moest krijgen en andersom, foutje van kartografen in het verleden… Groenland is WIT en Ijsland is GROEN :p :smirk:
srry voor het afwijken e :p
Wat hun motieven zijn om op Brussel te vliegen interesseert mij niet zo. Een rechtstreekse verbinding met IJsland is mooi en hopelijk hebben ze mooie launchprijs. Tot zover mijn ik-wil-goedkoop-naar-ijsland mening.
Uiteraard hoop ik dat de route succes wordt en meer reizigers zal aantrekken.
Aha eindelijk, ik hoopte al lang dat Icelandair naar BRU zou komen maar met de crisis dacht er zelfs al niet meer aan dat het zou kunnen komen. Maar toch:laugh: De reden voor de start van de route maakt mij niet veel uit, zolang ze maar succesvol is en hopelijk snel extra vluchten krijgt.