flightlevel.be

Internationaal luchtvaartnieuws

Cargo B legt de boeken neer

Door , reacties: 13

Kuijpers: “We stoppen ermee”

Cargo B is woensdag (1 juli) officieel gestopt met vliegen. Het bedrijf kampte al een tijdje met grote financiële verliezen en op een bestuursvergadering woensdagmiddag werd beslist dat alle operaties met onmiddellijke ingang gestaakt worden. De vluchten die vanaf donderdag op het programma stonden, zijn dan ook afgelast.

Voorzitter en oprichter Rob Kuijpers was zichtbaar aangedaan na de vergadering. “We hebben beslist om onze activiteiten te staken omdat er geen geld meer is om ze uit te voeren.” Het kapitaal van 27 miljoen euro dat bij de oprichting vergaard werd, is volledig op en KBC – de enige bankier van de maatschappij – wilde ook geen geld meer geven. Het bedrijf had daar nog een kredietlijn van 5 miljoen euro openstaan.

Volgens verschillende bronnen en de Vlaamse financiële krant De Tijd staat de Belgische vrachtvervoersmaatschappij Cargo B Airlines op de rand van het faillissement. Het startkapitaal van 27 miljoen euro zou volledig opgesoupeerd zijn en tenzij er snel een nieuwe investeerder wordt gevonden, zal de maatschappij de operaties met onmiddellijke ingang moeten stoppen.

Dat het water de maatschappij tot aan de lippen staat, blijkt uit de plotse samenkomst van het voltallige personeelsbestand. Cargo B heeft door haar marktstrategie kantoren in zowel Afrika als Zuid-Amerika. Al het personeel uit die buitenlandse kantoren werd meteen op de eerste lijnvlucht richting België gezet voor een vergadering met de piloten. Een cruciale raad van bestuur werd uitgesteld van woensdagochtend naar woensdagmiddag.

Oprichter Rob Kuijpers vorig jaar tijdens een interview met Flightlevel.be
© David Spinnael – FlightLevel.be

De grootste reden voor de problemen is zoals in vele gevallen een gebrek aan geld. Naar een reactie gevraagd antwoordde voorzitter Rob Kuijpers aangeslagen. “Ik weet niet of Cargo B door een gebrek aan middelen zal moeten stoppen”. Kuijpers richtte anderhalf jaar geleden Cargo B Airlines op, nadat hij jarenlang aan het hoofd stond van onder meer vrachtgigant DHL en Brussels Airlines. De maatschappij stelt momenteel zo’n vijftig personeelsleden te werk, de meeste daarvan piloten.

Sinds kort vliegt Cargo B met twee gloednieuwe Boeing 747-400 vrachtvliegtuigen, maar die staan naar verluidt vast op de internationale luchthaven Schiphol in Amsterdam. Sommigen zeggen dat dit gebeurt omdat de rekeningen niet betaald worden, maar dat wordt ontkend door Cargo B. Volgens Dirk Vrebos, directeur operaties bij de Belgische maatschappij, is het toeval dat beide toestellen tegelijk in onderhoud gegaan zijn.


© Cargo B Airlines

Voor een maatschappij die slechts drie toestellen ter beschikking heeft, is een simultaan onderhoud van twee vliegtuigen uiteraard nefast. Vrebos meldde dan ook dat alle geplande vluchten voor de komende dagen geschrapt zijn, maar dat er dit weekend zeker weer zal worden gevlogen. Of dat het geval zal zijn, is echter nog de vraag.

Want de financiële problemen eisen volgens verschillende bronnen meer en meer noodoplossingen van het bestuur en de aandeelhouders. Zo zou de NYK-groep, een Japanse aandeelhouder van Cargo B, de laatste kerosinerekening vorige week betaald hebben. Afhandelaar Aviapartner meldt de pers echter dat de rekeningen steeds keurig werden betaald en er geen openstaande schulden te vereffenen zijn.

De nieuwste Cargo B 747-400, OO-CBD
© Yannick De Bel – FlightLevel.be

Cargo B ging van start einde 2007 met een mooi ogend businessplan. Maar de jonge maatschappij kreeg met verschillende tegenslagen te maken zoals een late levering van de toestellen, het uitblijven van een vliegvergunning en vooral de crisis in de luchtvrachtsector. In een eerste fase brachten PMV, een 50-tal beleggers rond Petercam Services, QAT II Investments en QAT Arkiv samen 20 miljoen bijeen.

Vorig jaar volgde NYK, vooral ook actief in Zeebrugge en de moeder van het Japanse Nippon Cargo Airlines (NCA), met 7 miljoen. Zij hebben een grote rol gespeeld in de ontwikkeling van Cargo B Airlines. De financiering voor de twee gloednieuwe 747-400′s werd door hen rondgemaakt en dragen ook beiden een naam met NCA in (NCA Artemis en Aquarius).

Reacties (13)

  1. Maxim

    Ja ze waren pas eind 2007 gestart, dan hebben ze eigenlijk nog geen jaar gehad om te groeien voor de crisis enorm hard toesloeg in de vrachtsector. Het zou spijtig zijn moest er nu weer een Belgische maatschappij failliet gaan, samen met TNT de enige met 747′s.:sadder:

  2. xidewinder

    Spijtig :frown: Onder andere omstandigheden hadden ze waarschijnlijk wel door kunnen groeien.

  3. keke

    hun bakken waren nogthans in volume volgeladen,en zelfs overboekt, maar aan welke prijs vlogen ze dan dat ze niet uit de kosten geraakten?

  4. Sam

    Er staat een -200 in de loods, ik denk dat het die is die je gezien hebt dan.

  5. Vincent

    De twee 744′s in Schiphol???, vandaag heb ik denk ik een 400 zien staan aan de loods van Sabena Technics. Ik denk dit, omdat ik het zeer vlug heb opgemerkt, door de hekkens, ik heb het toestel gewoon in een oogopslag gezien.

  6. keke

    bij sabena technics staat de oocba dus een 200 die de tailstrike heeft gedaan en nu toch hersteld werd

  7. peter

    :sadder::sadder::sadder::sadder::sadder::sadder::sadder::sadder::sadder::sa
    dder::sadder::sadder::sadder:chaise!!!!!!!!!!!!! klote gaat het nu eindelijk eens ophouden!!!!! ik hoopte echt dat cargo B zou uitgroeien tot een grote,wereldwijd bekende carrier + ik vond het aaltijd leuk om in brussel te gaan spotten en daar dan een BELGISCHE 747 te zien paseren dat gaf me een trots gevoel!!! ps. sorry voor de hevige reactie hierboven maar toen ik dit las werd ik echt kwaad baai iedereen!!!!!

  8. DieterDT

    mooi geschreven, zeer jammer; maandag zag ik nog een blikend nieuwe 744 landen op EBBR…:sad:

  9. Tibo

    :sadder:

  10. Tibo

    :sad::sadder::confused::frown:

  11. keke

    iemand meer nieuws waar hun vliegtuigen nu staan
    thks

  12. Sam

    Victorville :frown:

Reacties plaatsen is niet (meer) mogelijk.