Air Libre Bruxelles eist tijdelijke sluiting Brussels Airport

De actiegroep eist een onmiddellijke sluiting van de Belgische nationale luchthaven en die zou moeten gelden totdat de tijdelijke noordoostenwind aanhoudt.

De nieuwe landingsroute als gevolg van de wind gecombineerd met het sluiten van startbaan 02/20 naar aanleiding van de crash van zondag, zorgen voor duizenden nieuwe slachtoffers in het Brusselse Gewest.

Nieuwe landingsprodedure
Sinds enkele weken wordt regelmatig een nieuwe landingsprocedure in gebruik genomen op Brussels Airport. Ook de gebruikte landingsbanen variëren sterk van dag tot dag. Volgens Air Libre Bruxelles wordt ten gevolge van de crash zondag baan 07L permanent gebruikt voor zowel opstijgend als landend vliegverkeer.

Hierdoor hebben duizenden gezinnen in het Brussels gewest geen normaal leven meer en kunnen ze niet meer van hun volle nachtrust genieten. Vanaf de nacht van zondag op maandag 26 mei werd voor de eerste keer deze procedure in de nacht gebruikt, een volle nacht lang dwars over het hele Brussels stadsgewest, zowat dertig landingen in het midden van de nacht: een ware primeur”.

Experimenten
De vereniging meldt dat het kabinet van staatssecretaris van Mobiliteit, Etienne Schouppe (CD&V), momenteel experimenteert met plannen om ook baan 25R in gebruik te nemen. Hierdoor kunnen vliegtuigen landen van west naar oost.

Het bijzondere aan landen is dat vliegtuigen zich best vanop grote afstand reeds in de richting van de baan zetten, en dit betekent dat landingen reeds ingezet worden vanuit bepaalde wijken in Koekelberg via Jette, Molenbeek, Laken, Brussel-centrum en Schaarbeek over Evere, Haren en Diegem in rechte lijn op de bewuste baan 25R,” aldus nog Air Libre Bruxelles.

De procedure verlicht de hinder van de mensen gehuisvest tussen Waterloo en Zaventem, terwijl de luchthaven de capaciteit kan opdrijven dankzij het gebruik van de parallelle banen in de combinaties 25R-25L (westenwind) en 07L-07R (noord-oostenwind).

Ongestraft
Daarentegen hindert ze volgens de organisatie “op onmenselijke wijze” duizenden gezinnen in hun dagelijkse leven en in hun nachtrust. “De federale overheid mag ongestraft het grootste deel van de hinder op het politiek zwakke Brussels gewest afwentelen zoals dit de laatste jaren meer en meer gebeurt.”

“Zo hoeft ze geen zwaar getroffenen schadeloos te stellen, isolatievergoedingen aan te bieden, noch een coherent beleid van ruimtelijke ordening in te stellen. Ze laat de resterende nog weinig bevolkte gebieden rond de luchthaven verder verkavelen en bebouwen, tot vlak aan de start- en landingsbanen”, luidt het.

Brussels Airport luchtfoto
© Google Maps