De Belgische luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines bevestigt dat ze op dit moment in onderhandeling staat met het Portugese verhuurbedrijf HiFly voor de lease van een Airbus A330-300. Klein detail: het gaat om hetzelfde toestel dat Defensie momenteel van de Portugezen huurt. Flightlevel polste bij Brussels Airlines om te horen hoe deze constructie precies in elkaar zit.
CS-TMT, de Airbus A330 in kwestie, wordt momenteel door Defensie van HiFly gehuurd. “[Maar] het is zo dat het leger dit toestel maar voor een welbepaald aantal uren inhuurt en niet full time inzet,” zegt Geert Sciot van Brussels Airlines. “Het toestel kan op momenten dat het leger het niet inzet door andere maatschappijen afgehuurd worden”. Dat staat zo in het contract gestipuleerd.
© Giovanni Verbeeck – airliners.net
Het is dus tijdens die periodes dat Brussels Airlines het toestel eventueel zou willen overnemen. ” Wij zélf zijn aan het praten met de eigenaar van het toestel, de maatschappij Hi Fly, en haar tussencontractant Avico,” zo klinkt het. U moet wel begrijpen dat het niet om een langdurig leasecontract gaat. “[We zullen] het toestel [enkel] tijdens een welbepaalde periode in september inzetten”.
Het is namelijk zo dat september ieder jaar een moeilijke maand vormt voor het operations department van Brussels Airlines. Het is in die maand dat traditiegetrouw een groot deel van de eigen langeafstandsvloot – die nu bestaat uit 5 Airbus A330-300’s – in onderhoud gaat. De vliegschema’s laten niet toe dat er gedurende een relatief lange periode één (of meer) van die vijf toestellen uit roulatie wordt gehaald.
© Bram Botterman – airliners.net
De luchtvaartmaatschappij moet in dat geval dus op zoek naar een vervangtoestel. Daarvoor werd in het verleden een beroep gedaan op maatschappijen als Luzair en de laatste tijd ook euroAtlantic Airways. Uit onze eigen gegevens blijkt dat Brussels Airlines begin juni ook beroep deed op HiFly om enkele vluchten in Afrika uit te voeren. Toen werd een Airbus A330-200 – CS-TFZ – ingezet.
In enkele kranten werd ook gesuggereerd dat de bemanning zou voorzien worden door Brussels Airlines, maar dat wordt door Geert Sciot ontkend. “In het geval dat we hierover een akkoord bereiken, dan zal het toestel met een crew van HiFly opereren voor Brussels Airlines”. Een Brussels Airlines crew zou daarvoor een speciale operators’ course moeten volgen. Maar daarmee lopen we vooruit op de feiten, want SN onderhandelt ook nog met andere bedrijven.
© Marcel Kaul – planespotters.net
Op 2 augustus landde op Brussels Airport nog een speciale gast. EI-DEY, een voormalig Sabena-vliegtuig, kwam als BEL9902 vanuit Olbia aan. Sinds woensdag (4 augustus) heeft de Airbus A319 haar Belgische immatriculatie OO-SSD ontvangen en wordt de zesde A319 in de Brussels Airlines-vloot. “Het toestel zal nog voor het einde van de maand ingezet worden in ons netwerk,” vernamen we van Brussels Airlines.
Geruchten als zouden op het einde van dit jaar vijf Avro RJ85’s uit de vloot gehaald worden, zijn als nonsens gecatalogeerd en werden radicaal ontkend. “Er zijn dit jaar geen RJ’s end of lease dus die vervangingsvraag stelt zich dit jaar niet”, klonk het pertinent.
Het zou een goede oplossing zijn voor SN in tijden van groot onderhoud in hun eigen vloot.
Wat de RJ85’s betreft. Ik heb inderdaad ook gehoord dat het allemaal “zever” is en dat de eerste leasecontracten pas in de lente van 2011 aflopen en tot dan zeker geen RJ’s de vloot verlaten.
Een defensietoestel is geen lijntoestel, als klant zou ik dat niet leuk vinden (als spotter wel :p) Ik vind dat alsje SN boekt dat je dan ook SN vliegt, of zelf beter, in de toerismesector is dat ook zo, een alternatief moet gelijkaan of beter zijn dan het normale.
Liever de vlucht afgelasten dan? Denk je dat de euroAtlantic 763’s wel een betere configuratie hebben?
nope, maar das SN hé, ze moeten gwn beter zoeken é, jah das geen excuus en een lijnvlucht magje wettelijk gezien ni zomaar aflassen tenzij overmacht e, dus ja …
Dit is een ex-Sabena toestel, geloof het of niet, maar iets gelijkaardiger als hun eigen toestellen is moeilijk te vinden. Het is trouwens maar heel tijdelijk.