Het worden nog moeilijke tijden binnenkort voor het Mexicaanse Mexicana de Aviación, de tweede grootste luchtvaartmaatschappij van het Midden-Amerikaase land. De financiële situatie van het bedrijf is op zijn zachtst gezegd niet echt gezond te noemen en het net begint zich rond hen te sluiten. Vrijdag (30 juli) werden twee vliegtuig in beslag genomen en wellicht volgen er de komende dagen/weken nog meer.
U moet weten dat Mexicana tot voor vrijdag vier Airbussen leasde van Air Canada. Het gaat om vier A319’s met serienummers (MSN – Manufacturer Serial Number) 1630, 1673, 1742 en 1805, die sinds een jaar of 3-4 voor Mexicana vliegen. Door de financiële problemen van de Mexicaanse luchtvaartmaatschappij zou de leasekost voor die vliegtuigen al een hele poos niet meer betaald zijn.
Reden genoeg voor Air Canada om beslag te laten leggen op twee vliegtuigen (een A319 met registratie XA-MXG en een andere A319/320). Bij hun aankomst op de luchthavens van Calgary en Montréal (Canada), wachtten politiediensten de toestellen op en beletten hen opnieuw te vertrekken. Integendeel, de Airbussen werden naar een nabijgelegen Air Canada-hangar gesleept. De vluchten naar Mexico werden vanzelfsprekend geannuleerd.
© Juan Carlos Guerra – airliners.net
Nieuwsberichten van de laatste dagen vermelden ook de bekende leasingmaatschappij ILFC (International Leasing and Financing Corporation). Ook zij zouden zich zorgen maken over de financiële toestand van de maatschappij en zouden eraan denken om 12 van hun aan Mexicana uitgeleasde toestellen terug te roepen. Ook andere leasingbedrijven als GECAS en CIT zouden zulke plannen hebben.
Eerdere (onbevestigde) berichten uit Mexico zeiden al dat in september beslag zal gelegd worden op de Airbus A330-200’s, die bij Mexicana de ruggengraat van de langeafstandsvloot vormen. De langeafstandsvluchten naar Madrid en Londen (Gatwick) zullen dan met de rest van de langeafstandsvloot – Boeing 767’s – moeten uitgevoerd worden. De vraag is in welke mate dat de operaties zal beïnvloeden.
Dit is de tweede maatschappij uit de Oneworld-alliantie die in de voorbije maanden in ernstige financiële problemen verkeert. Na het Japanse JAL valt nu dus ook Mexicana ten prooi aan een steeds aangroeiende schuldenberg en de aanhoudende lokroep van schuldeisers die hun kapitaal willen recupereren. British Airways en American Airlines zouden mee naar een oplossing aan het zoeken zijn.
ik denk dat een *A member aan hogere eisen moet voldoen, dan een OneWorld, als je de problemen in de Alliantie bekijkt… Air Canada heeft groot gelijk, geen geld, = geen toestellen!
Hopelijk krijgen ze het opgelost, vind het mooie kleuren en zou het spijtig vinden als ik die nooit meer zou kunnen zien.
Het is wel een feit dat OW de minst gezonde alliantie is: Malév, JAL, BA, Mexicana lijden allemaal grote verliezen, AA is één van de weinige amerikaanse maatschapijen die een verlies aankondigde afgelopen weken.
Ik denk dat ze zoiets zullen moeten doen zoals Olympic. Enorm afslanken en weer een gezonde maatschappij worden. Misschien wat minder snel proberen te groeien en wat meer toestellen in eigen bezit te nemen. Dan kan het niet tot akelige verrassingen komen van de leasing-kosten.
Benieuwd wat we hier nog van gaan horen. Hoe zit het trouwens met die financiële problemen van BA? Nog zo’n OW lid.
Over BA, ze hebben pas opnieuw een groot verlies bekend gemaakt in het eerste kwartaal van het nieuwe financiele boekjaar (maart 2010-maart 2011). Het verlies is groot door de talloze stakingen en de vulkaan. 86 miljoen Euro verlies in het eerste kwartaal.