Ontslagnemend Staatssecretaris van Mobiliteit Etienne Schouppe laat nog eens van zich horen. Hij heeft woensdag (28 juli) beslist dat de Ghanese cargomaatschappij Meridian Airways niet langer welkom is in België. Dat is vooral een zware klap voor de luchthaven van Oostende, waar Meridian Airways een grote hub heeft.
De reden voor het vliegverbod zijn ‘serieuze technische mankementen’, die volgens Schouppe werden vastgesteld tijdens onverwachte controles van de SAFA (Safety Assessment of Foreign Aircraft) gedurende de vorige maanden. Zowel aan de vliegtuigen als aan de onderhoudsfaciliteiten schortte er wat.
© Nicolas Janssens – airliners.net
De maatschappij kreeg daarom een serieuze waarschuwing. Er moest dringend iets gedaan worden aan de kwaliteit van onderhoud en de manier waarop die werd doorgevoerd. Nadien werden er weer controles uitgevoerd en ook die stemden niet tot tevredenheid, met dit vliegverbod tot gevolg.
Meridian Airways, het vroegere Air Charter Express, mag nu niet meer landen of opstijgen (van)op eender welke luchthaven in België. In Groot-Brittannië geldt er eveneens zo’n verbod voor de maatschappij. Ook het overvliegen van het Belgisch luchtruim behoort niet meer tot de mogelijkheden.
Schouppe zegt verder dat hij het hier niet bij zal laten. Hij zal bij de Europese Unie pleiten voor een volledig vliegverbod voor Meridian Airways in elk land van de E.U., en de maatschappij zo op de gevreesde ‘zwarte lijst’ te zetten. De vijf DC-8’s die nog op Oostende geparkeerd staan, mogen nog één vlucht uitvoeren om de toestellen uit de E.U. weg te krijgen.
Avatar courtesy of Luc Van Belleghem
Oei… Spijtig. Het zijn mooie kisten. Weer een maatschappij die de fles op gaat. Hopelijk kunnen ze op de een of andere manier weer snel een licentie krijgen om hier te vliegen. Als ze tenminste iets aan hun onderhoud doen… De toestellen zien er op een eerste zicht wel goed uit maar wie ben ik om te oordelen. De paint is in elk geval nog lekker vers.
Geen verrassing, ze hebben meerdere waarschuwingen gekregen en toch deden ze amper iets aan de veiligheid. In ieder niet-afrikaans land waar ze komen, krijgen ze te maken met inspecties en waarschuwingen dat ze er iets aan moeten doen.
Ik zie die eerder op de Europese zwarte lijst komen dan snel iets aan hun onderhoud/veiligheid doen om terug in België/UK te kunnen komen.
Wel spijtig voor Oostende, keer op keer krijgen ze te maken met tegenslagen. Er blijft niet veel meer over van de luchthaven van Oostende.
Misschien wordt ANW nog wel groter dan die West-Vlamingen als het er zo door gaat Ö.
De vlaamse overheid mag eens in het bestuur gaan snoeien! daar ligt het probleem van OST!
Ik heb gehoord dat de Vlaamse overheid erover denkt om Oostende en Antwerpen te privatiseren. Dat zou goed nieuws voor beide luchthavens kunnen betekenen, maar dan moet het ook wel echt zover komen. Ik heb het nog niet zolang geleden gehoord, dus ik veronderstel dat het nog wel een tijd zal duren als het er ooit van komt.
en wat is daar goed aan? 🙂 kunnen er dan rijke privé investeerders zich mengen in het bestuur of hoe gaat dat dan? 🙂
De DC 8 zijn nog maar weinig te zien. Ik was er nu zelf ook al gehecht aan.
Wat gaat er dan nog in oostende vliegen?
Juist Jetairfly en Freebird in de zomer? En wat in de winter?
En MK-Airlines vliegen ook al niet meer! Ze staan al weken te rotten op de parkings.
Heel frustrerend!
JAF heeft wintervluchten ook é, maar in de zomer is er dan ook nog FQ, TU, Iberworld, PGT, … maar ja, dan nog is het zeer weinig 🙁 nu hebje enkel nog World Airways Cargo die komt en af en toe een verdwaalde AN124 zeker?