Stelios: “easyJet moet punctueler of anders…”

Verdwijnt de naam easyJet binnenkort van het Europese luchtvaarttoneel? Die kans zit erin, want hoofdaandeelhouder Stelios Haji-Ioannou dreigt ermee om het vruchtgebruik van de prefix “easy” stop te zetten als de luchtvaartmaatschappij niet dringend iets gaat doen aan haar vreselijke on time performance.

Woensdag kreeg het advocatenbureau van easyJet een drie pagina’s tellende brief (zie onder) van de persoonlijke advocaten (van het bureau Bird&Bird) van Stelios. Daarin werd uitgelegd dat eaysJets uitermate slechte reputatie op het vlak van punctualiteit de hele easyGroup schade berokkent. De maatschappij heeft 90 dagen gekregen om daar iets aan te doen.


© flightlevel.be

“De recente punctualiteitscijfers van uw cliënt, vooral die vanuit Gatwick, zorgden de laatste dagen voor heel wat negatieve publiciteit,” zo gaat de brief van start. In de Sunday Times van 18 juli staat op de voorpagina “Onthuld: easyJet minder punctueel dat Air Zimbabwe”. In het artikel staat dat minder dan 48% van de vluchten vanuit Gatwick in juni op tijd* vertrokken.

“De vergelijking wordt gemaakt met Air Zimbabwe, dat een punctualiteitscijfer van 50% heeft”. Dat geeft ook de ernst van situatie weer, volgens Bird&Bird. “Het cijfer van easyJet is in die mate volledig onaanvaardbaar voor onze cliënt. In de eerste zes maanden van 2010 schommelde het cijfer van easyJet tussen 74 en 48%, bij British Airways was dat 93,5 en 76%”.

In alle artikels beweert uw cliënt dat de slechte cijfers te wijten zijn aan problemen met de luchtverkeersleiding. easyJet wordt hier meer door getroffen, omdat de meeste van haar vluchten over het luchtruim in kwestie vliegen. Onze cliënt aanvaardt niet dat dit de echte reden [van de erbarmelijke cijfers] is”.


© flightlevel.be

“In de ogen van onze cliënt is het duidelijk dat deze armtierige statistieken het resultaat zijn van slecht management en onderbemanning. In het artikel van de Sunday Times staat ook commentaar van een andere luchtvaartmaatschappij op Gatwick die het excuus afdoet als “nonsens” en die zegt de cijfers een “issue met management en bemanning” betekenen”.

(…)

“De huidige punctualiteitscijfers van uw cliënt zijn compleet onaanvaardbaar en zijn tegengesteld aan de waarden waarop easyJet en de andere bedrijven uit de easyGroup hun reputatie hebben gebouwd. De goodwill die geassocieerd wordt met het merk “easy” zal dus bij de klanten beschadigd worden”.


© Artur Jarosz – airliners.net

“Onze cliënt heeft het gevoel dat de artikels waarin staat dat easyJet het slecher doet dan Air Zimbabwe onherstelbare schade kunnen toebrengen aan de reputatie van de luchtvaartmaatschappij en aan die van het “easy”-merk in het algemeen, als deze toestand zich blijft voordoen gedurende een zekere periode”.

De brief wordt beëindigd met de mededeling dat de luchtvaartmaatschappij met deze slechte cijfers een inbreuk doet op het contract dat in 2000 afgesloten werd met Dhr. Stelios Haji-Ioannou en waarin beschreven staat dat ieder bedrijf dat geassocieerd wordt met de easyGroup zich aan bepaalde voorwaarden moet houden.

“Onze cliënt geeft u met dit schrijven 90 dagen de tijd om de inbreuken op clausules 11.3.1 en 11.3.2 van het contract ongedaan te maken. (…) Indien uw cliënt hier niet voor 17 oktober in slaagt, dan heeft onze cliënt het recht om het vruchtgebruik van de naam “easy” in te trekken”. Het worden dus nog drie spannende maanden voor het management…

* Op tijd = binnen de 15 min. na de geplande vertrektijd