flightlevel.be

Internationaal luchtvaartnieuws

Update: staking donderdag afgewend

Door , reacties: 2

Woensdagavond laat hebben bestuur en vakbonden een akkoord bereikt en er zal donderdag niet gestaakt worden.

De Belgian Cockpit Association, kortweg BeCA, kondigde woensdag (29 april) aan dat er op donderdag vanaf vijf uur ‘s ochtends een sociale actie zal plaatsvinden. “De sociale beweging wordt door de drie nationale vakbonden gedragen”, luidt het. Er zijn drie redenen waarom het (vliegend) personeel van de maatschappij tot een staking overgaan.

Ten eerste is men tegen de ‘absurde besparingmaatregelen die het bedrijf neemt’. Zo wil men op een periode van slechts 7 maanden 10 miljoen euro besparen op lonen. Vooral de piloten moeten daarvoor inleveren. Zij zullen minder uren vliegen, waardoor ze minder bonussen uitgekeerd krijgen en dus hun loon zien verminderen.


© David Spinnael

Zij zeggen dat het bedrijf onrealistische doelen voor zich houdt. Ondanks de wereldwijde economische crisis wil Brussels Airlines naar eigen zeggen dit boekjaar nog break even draaien. Dat doen ze volgens de piloten om een zo hoog mogelijke prijs waard te zijn in de overname door Lufthansa. De uiteindelijk overnameprijs hangt immers af van de resultaten in de twee voorgaande boekjaren (2009 en 2010).

Verder worden er ook veel piloten afgedankt. Alle vliegeniers die de leeftijd van 55 jaar hebben bereikt, worden aan de kant geschoven. Velen van hen kunnen geen aanspraak maken op een pilotenpensioen omdat ze nog niet genoeg dienstjaren tellen. Veel mensen zien daardoor veel geld aan hun neus voorbijgaan en dat ligt altijd gevoelig.


© David Spinnael

Ook de inhaal- en rusttijden zouden worden ingekort. Zo ver zelfs dat ze onder de wettelijke limiet komen te liggen, aldus BeCA. Een officiĆ«le verklaring daarvoor wordt er niet gegeven, maar bij de organisatie hebben ze wel een reden gevonden. “Men wil chartervluchten voor Jetairfly blijven uitvoeren en aangezien er minder uren worden gevlogen door de piloten, moeten de rusttijden worden ingekort,” klinkt het.

In reactie op de opmerking van BeCA over Jetairfly laat de maatschappij trouwens weten “dat het alle bepalingen inzake rust- en prestatietijden nauwgezet toepast en respecteert en niet verantwoordelijk is, noch beslist, over de interne procedures bij partners die voor haar diensten aanleveren”. “De naleving van deze wettelijke bepalingen worden trouwens minutieus en op geregelde tijdstippen geauditeerd door de Belgische luchtvaartautoriteiten”, aldus Jetairfly.


© Bram Botterman – airliners.net

Als derde reden wordt een blokkering van de lonen aangehaald. Ieder jaar wordt er normaal gezien een indexaanpassing doorgevoerd, een verhoging van de lonen om de stijgende levensduurte te counteren. Maandag werd er echter beslist dat ook dat niet meer doorgaat. Dat is in strijd met de collectieve arbeidsovereenkomst (CAO).

Een staking brengt altijd grote gevolgen met zich mee. Passagiers moeten omgeboekt, in hotels te slapen gelegd en/of vergoed worden en dat kost de maatschappij handenvol geld. Het spreeks voor zich dat ze de dreigende staking wil vermijden en daarvoor werd een sociaal bemiddelaar aangesteld. Woensdagavond nog worden alle syndicale organisaties uitgenodigd om een oplossing te vinden en de staking af te wenden.

Misschienblijft de hele vloot donderdag wel aan de grond
© Yannick De Bel

Als de staking alsnog doorgaat, belooft dat een niet te overziene chaos op de luchthaven donderdag. Iedereen die dan verwacht te vliegen, raden wij aan contact op te nemen met de maatschappij en regelmatig de site van Brussels Airport te raadplegen om de laatste actuele status van zijn of haar vlucht te bekijken.

Reacties (2)

  1. xidewinder

    Als dit verhaal inderdaad klopt dan geef ik ze groot gelijk (de stakers dan:laugh:)

  2. David

    Net op tijd. Een staking is nooit leuk, niet voor de reizigers, niet voor de portemonnee en het imago van Brussels Airlines.

Reacties plaatsen is niet (meer) mogelijk.