Spotten op Madrid Barajas: deel 2

Deel één van dit verslag kan u vinden bij: Spotten op Madrid Barajas: deel 1

Woensdag 25 februari 2009
Om 06:40 vertrekken ik, Michaël en Pieter-Jan naar de metro om naar halte Barajas te gaan. De andere groep, Kevin C, Ivan en Kevin VW blijven weeral langer slapen en blijven de hele dag en avond in de stad. Rond 08:00 komen we aan op de spotplaats en stappen we tot aan een heuvel die een uitzicht geeft over de luchthaven, alsook het taxiënde verkeer naar T4. Het weer is minder goed als de vorige dag. Er komt een dicht wolkendek steeds dichterbij, en zonder zon is het best wel fris. Door het tekort aan licht zijn de foto’s dan ook minder geslaagd.

©Yannick De Bel

Tegen 10:00 besluiten we om naar het hoofdgebouw te gaan van T1-2-3. Vanuit T2 is er een café met een mooi zicht op de tarmac. Vermits de zon eerst nog wat slecht stond, zijn we eerst zoveel mogelijk desks van luchtvaartmaatschappijen afgegaan voor lintjes en ander promotiemateriaal. Als dat afgehandeld was, was het al reeds na de middag. Het weer was volledig opgeklaard, en stond de zon goed voor de foto’s.
Hier zijn enkele foto’s, genomen vanaf Terminal 2:

Rond half zes nemen we de bus naar het hotel om al onze spullen op de kamer achter te laten. Nadat we ons even on-line hadden ingecheckt voor de vlucht van morgen, vertrekken we terug naar de stad waar we enkel nog iets gaan eten.

©Kevin Claes

Rond 22:00 komen we terug aan in het hotel, maar de andere groep is er nog altijd niet. Uiteindelijk daagden zij op rond 23:30. Zij hebben heel de dag nog vertoefd in Madrid en nog enkele bezienswaardigheden bezocht:

Donderdag 26 februari 2009: De vlucht naar Brussel
Na al die dagen zou ik mijn eerste ontbijt in het hotel eten. Rond half negen gingen we naar beneden, want tegen 09:00 zou het busje ons naar T4 brengen.
Toen de rest van de groep al lang terug boven was, bleef Kevin VW maar rustig verder eten, en had hij eindelijk gedaan om 08:57.
De shuttlebus van het hotel kost €8 per persoon, wat schandalig duur is voor maar enkele kilometers, maar vermits er geen andere keuze is moeten we dit wel nemen. Het inchecken verloopt vlot. Nadat we de security voorbij waren, liepen we nog wat rond in T4 en namen we nog wat foto’s.

©

©Kevin Claes

Om 11:22 komt ons vliegtuig, de OO-VBR, aan. Hij taxiet zoals meestal naar gate H33.

©Yannick De Bel

De boarding verloopt ook zonder problemen, en we zetten ons, net zoals vorige keer, elk apart aan een raam. Deze keer wel aan de rechterkant (seats F) omdat bij de landing in Brussel het vliegtuig vooral bochten naar rechts zal nemen. Doordat we rechts zitten kunnen we ook de bagage zien inladen. Onze spottersstoeltjes gaan er als laatste in.

We moeten ver taxiën, helemaal naar baan 36R om op te stijgen.

Om 12:30 stipt komen we van de grond, en vliegen we recht naar het noorden.

©Yannick De Bel

De route van Madrid naar Brussel brengt ons van het noorden van Spanje, via de Pyreneeën, zo verder over de kustlijn van Frankrijk en de Golf van Biskaje. Vanaf midden Frankrijk komen er steeds meer en meer wolken opzetten.

©Pyreneeën – Kevin Claes

Na 2 uur vliegen bereiken we eindelijk Brussel, waar het zwaarbewolkt is.

©Yannick De Bel

Rechts passeerden we ook nog de luchthaven, maar door de grote hoeveelheid wolken was die niet goed zichtbaar. Om 14:36 landen we op baan 25L, wat één minuut te laat is (14:35).
We stapten als laatste naar voren, waar we nog een tiental minuten foto’s maakten van de cockpit. De crew voor de volgende vlucht stapte ook al in.