Volgens Jetairfly is er helemaal geen sprake van een vliegincident op de luchthaven van Casablanca. Volgens de vliegtuigmaatschappij handelde de piloot van de Boeing 737 op een correcte manier en werd er geen fout gemaakt. Jetairfly is tevens niet op de hoogte gesteld van een eventuele klacht tegen de piloot. Als die er zou komen, zal er verder een intern onderzoek gevoerd worden.
De Marokkaanse krant L’Opinion berichtte eerder over een vliegincident op de luchthaven van Casablanca. Hierbij zou een piloot van Jetairfly een zeer zware fout hebben gemaakt en enkel dankzij de waakzaamheid van de plaatselijke luchtverkeersleiders kon een ramp vermeden worden. Het officiële rapport, dat werd opgesteld door de luchtvaartautoriteiten van Casablanca, spreekt dit echter tegen. Uit een intern veiligheidsrapport van Jetairfly blijkt dat het vliegtuig zonder enige problemen geland is en dat de veiligheid van de 172 passagiers en 7 bemanningsleden aan boord nooit in het gedrang is gekomen. (belga/lpb)
Vlucht JAF533 was op één maart vertrokken vanuit Brussels South Airport in het Waalse Charleroi en voerde een chartervlucht uit voor het Marokkaanse Jet4You. Gedurende de volledige vlucht waren er geen problemen gemeld en het vliegtuig moest rond tien uur in de ochtend Belgische tijd landen op de luchthaven Mohamed V in Casablanca.
Op dat moment was het vliegveld gehuld in een lichte mist, maar er was zichtbaarheid tot 6000 meter. Dat kunnen we afleiden uit de weersinformatie die ook de piloten ter beschikking hadden toen. Er was echter wel een gebroken wolkendek gemeld op een hoogte van honderd voet.
© Skyhawk – jetphotos.net
De verkeersleiding had OO-JAQ, het toestel dat de vlucht uitvoerde en tevens het nieuwste toestel in de vloot, al toestemming gegeven om te landen op baan 35R. Vier andere toestellen stonden op het punt om op te stijgen en waren lined-up op een aanliggende taxibaan die evenwijdig loopt met de landingsbaan.
Toen het Jetairfly-toestel zich op ongeveer 200 voet boven de baan bevond, riep een onbekende piloot op de tower-frequentie “Go Around”, waarna de bemanning van de Belgische Boeing genoodzaakt was de landing af te breken. Later bleek dit de gezagvoerder van één van vier wachtende toestellen te zijn. Het toestel kon enkele minuten later toch nog veilig landen.
© Javier F. Bobadilla – Iberian Spotters – airliners.net
De Marokkaanse Vereniging van Lijnpiloten of Association marocaine des pilotes de ligne meldde later dat de captain van het eerste van die vier wachtende toestellen zag dat de Jetairfly 737 opgelijnd was met de taxibaan, en niet met de landingsbaan. Daarop riep hij “Go Around! Go Around! You are aligned with the taxiway!”.
Nadat het Belgische vliegtuig was omgevlogen, was op de torenfrequentie te horen hoe de verantwoordelijke verkeersleider de attente piloot bedankte. “Sir, you have just saved the nation!” of “Meneer, u hebt net de natie gered!” Het is duidelijk dat hier nipt een grote ramp vermeden werd. De terugvlucht landde in Charleroi met een vertraging van 40 minuten. De piloot werd aangeklaagd. De identiteit van deze persoon is niet bekend.
In een reactie liet Jetairfly weten dat ze geen weet hebben van een incident met één van hun toestellen in Casablanca. De 172 passagiers en 7 bemanningsleden zijn volgens hen nooit in gevaar geweest en het toestel is zonder problemen geland. Ze hebben overigens geen weet van een klacht tegen de piloot, maar moest dit toch het geval zijn zal er een intern onderzoek worden gestart.
Een andere mogelijkheid is dat de verkeersleiding RWY 35R gebruikte als taxiway (wat in CMN wel meer gebeurt) en dat de crew van de Jetairfly Boeing de per abuis verkeerde ILS heeft ingesteld. Daardoor zouden ze op baan 35R (die op dat moment als taxiway gebruikt werd) landen en niet op de andere baan in gebruik, RWY 35L. Dat moet verder onderzoek nog uitwijzen.
Ik hoop niet dat het de JAF 737NG piloot is die ik ken…
Maar hierbij moet het toch een instrument landing zijn geweest, met dat gebroken wolkendek op 100 ft…hoe kan je je dan vergissen ? Je gaat toch af op je instrumenten ?!
Dat komt wel eens meer voor als de taxibaan parallel ligt met de banen als het slecht weer is. De piloten hebben wel een grote fout gemaakt en als ze het zelf gezien zouden hebben is nog de vraag of dat op tijd was geweest.
En wat ervaring betreft een captain heeft normaal toch wel redelijk wat ervaring he, zelfs als de copiloot vloog had de captain da normaal kunnen zien tenzij hij met de checklist bezig was.
zouden de piloten da ng zelf op tijd kunn gezien ebn denkj? da zou tg moetn e, ze zatn op 2km tg? dan kan da tg gemakkelijk e, of vergis ik me.
Een taxibaan??? dat ziet er tg niet uit als de runway? da kan geen ervaren piloot zijn e
Buiten die vent!!!!!!!!!!!!!!:mad::mad:
Zetten ze nu een amateur aan de stuurknuppel of wa???:mad:
die piloot heeft inderdaad de natie gered!!!!!!!!!!!!:sadder:
Stel je eens voor, bijna 300 mensen zouden dood zijn denk ik, en JAF zou volgens mij de boeken kunnen toedoen.:mad:
Hoe is dat mogelijk!!!!!!!!:mad:
Hier word ik kwaad om, en dan ng wel met JAQ
ik ben echt stomverbaasd:sad:
Ik heb ook ergens gelezen dat RWY35R soms gebruikt wordt als taxiway ook… Maar of dat hier relevant is, weet ik niet.
Moest dit ongeluk gebeurd zijn zou het wel eens meer slachtoffers kunnen maken dan de crash in Tenerife die tot nu toe de grootste crash is in luchtvaartgeschiedenis