Air Canada van start op route Brussel-Montréal

Gisteren (13 juni) ging Air Canada van start met de nieuwste langeafstandsroute vanuit Brussel. De Canadese maatschappij biedt nu dagelijks vluchten naar Montréal en Toronto aan. De vluchturen zijn zorgvuldig gekozen, zodat reizigers makkelijk kunnen overstappen op het uitgebreide Noord-Amerikaanse netwerk van Air Canada. Vanuit Montréal zijn volgens de maatschappij goeie verbindingen naar de belangrijkste steden in Canada, aangevuld met Los Angeles, Chicago, Boston, Washington en New York.


© Jerome Zbinden – airliners.net

Ook voor reizigers die vanuit Canada vertrekken zijn er op de luchthaven van Brussel interessante doorreismogelijkheden. Door de codeshare die Air Canada aanging met Star Alliance-partner Brussels Airlines, kunnen reizigers snel en gemakkelijk overstappen op vluchten naar een groot aantal Europese bestemmingen (waaronder Toulouse, Nice, Bologna, Milaan, Rome en Porto). Maar uiteraard was vooral het uitgebreide Afrikaanse netwerk van Brussels Airlines interessant. Er zijn codeshares naar Abidjan, Dakar, Douala, Kinshasa, Kigali, Conaky, Entebbe en Nairobi.

Flightlevel had een paar dagen geleden contact met Joost Hasperhoven, de manager van Air Canada in België, Nederland en Luxemburg. Gevraagd naar de aard van de reizigers zei hij: “Brussel is het politieke centrum van Europa, dus uiteraard is er zeer veel zakenverkeer tussen de twee steden. Dat maakt het een zeer interessante bestemming voor Air Canada. Maar er zijn ieder jaar ook ongeveer 50.000 Belgen die naar Canada reizen, waarvan de helft (24.900) naar de provincie Québec”.


© Peter Tsagaris – airliners.net

Maandag (14 juni) was er een openingsceremonie in de luchthaven van Brussel. Daarbij aanwezig was de Canadese ambassadeur in België, Louis de Lorimier. Terwijl hij het ceremoniële lint doorknipte, zei hij: “We zijn zeer verheugd door de terugkomst van Air Canada in Brussel. De nieuwe verbinding tussen de Belgische en Europese hoofdstad enerzijds en de Montréal, onze toegangspoort tot Canada zal onze grenzen dichter bij elkaar brengen. De band tussen Canada en Brussel is sterk en zal enkel nog maar versterkt worden”.

Claude Morin van Air Canada geeft een speech
© Air Canada

Ook beide luchthavens waren opgezet met hun nieuwste toevoeging. Arnaud Feist, de ceo van Brussels Airport stak zijn vreugde niet onder stoelen of banken. “De directe verbinding tussen Brussel en Montréal is fantastisch nieuws voor onze passagiers. Zakenreizigers weten de nonstop verbinding te appreciëren en Air Canada is een zeer goeie toevoeging aan de Star Alliance-activiteiten op Brussels Airport. We ontvangen Air Canada met open armen hier, in de hoofdstad van Europa”.

“Aeroports de Montréal is erg trots op deze nieuwe nonstop route. Ze zorgt ervoor dat de luchthaven Pierre Eliott Trudeau in Montréal een grotere aantrekkingskracht krijgt als hub en verbindingspunt voor internationaal vliegverkeer. De luchthaven biedt ook een naadloze verbinding aan naar en van een groot gamma Afrikaanse landen”, was te horen uit de mond van James Cherry, de voorzitter en ceo van Aeroports de Montréal.

vlnr: Gina Verkouter (Air Canada Sales Manager Belux), Philippe Durieux (Air Canada Country Manager Belux), Arnaud Feist (Brussels Airport CEO)
© Air Canada

De rol van Brussels Airlines in dit verhaal mag niet onderschat worden, zo vertelde Joost Hasperhoven ons nog. “De markt in beide richtingen op een point to point basis was onvoldoende groot om een winstgevende bezettingsgraad te realiseren. De toetreding van Brussels Airlines tot de Star Alliance in december vorig jaar was een doorslaggevende factor. Dat extra verkeer helpt ons om toch een hoge bezettingsgraad op deze route te behalen”.


© Eric Fortin – airliners.net

“De huidige bezettingsgraden zijn meer dan behoorlijk en de nieuwe route Brussel-Montréal is nu al evenwaardig aan de meeste van onze andere Europese routes. Rekening houdend met het feit dat dit een nieuwe verbinding is, terwijl we op de andere routes toch al een tijd actief zijn, zijn we heel erg hoopvol voor de toekomst,” klonk het enthousiast. “We zetten dan ook onze vernieuwde Boeing 767-300ER’s in, die voorzien zijn van PTV’s in de economyklasse en met onze herontworpen ExecutiveFirst-cabine”.


© Youri Thonon – airliners.net

© Eric Fortin – airliners.net

Zoals hierboven vermeld staat, wordt de route ook in de winter uitgevoerd. Er zijn dan weliswaar maar vier wekelijkse frequenties. Dat is net het tegenovergestelde van wat we bij maatschappijen als United Airlines zien, die in de winter net een groter vliegtuig inzetten op hun dagelijkse vluchten naar Washington. “Jammer genoeg is Canada niet te vergelijken met de V.S., dat een veel groter potentieel heeft van en naar België. Omdat er veel minder trafiek is in de winter, verlagen we de vluchtfrequenties naar vier vluchten per week”.


© Air Canada