Onderzoek ‘Polderbaan Crash’ Turkish Airlines 1951

Toestel
Het gaat om TC-JGE, een Boeing 737-800 van Turkish Airlines, die in 2002 door Boeing rechtstreeks aan de Turkse maatschappij werd afgeleverd. Het toestel bevond zich in goede conditie, volgens de maatschappij. Het toestel voerde vlucht vlucht TK1951 Istanbul – Amsterdam uit.

Nationaliteiten
Turkish Airlines publiceerde een lijst van alle passagiers op hun website. Daardoor weten we ook hoeveel mensen van iedere nationaliteit aan boord waren. Op de lijst stonden 53 Nederlandse namen en bijna evenveel Turken (51). Verder waren aan boord drie Britten, zeven Amerikanen, een Duitser, een Thai, een Italiaan, een Fin en een Bulgaar. Van vijftien passagiers is de nationaliteit nog niet bekend.

Problemen?
Er duiken allerlei verhalen op over de geschiedenis van het toestel. Zo meldt het Turkse persbureau Dogan dat de Boeing voor extra onderhoudswerken in Istanbul enkele dagen aan de grond stond. Er zouden problemen geweest zijn met de vleugels van het toestel, maar meer details ontbreken vooralsnog. Na de extra inspectie en werken aan de 737 werd het toestel weer vrijgegeven, maar twee dagen voor het ongeluk was er weer een klein incident. Toen moest het opstijgen worden onderbroken, maar ook daarvan zijn de details niet bekend.

l


© Irfan Caliskan – Het bewuste toestel in betere tijden

Oorzaak
Het is uiteraard nog wachten op nieuws betreffende de oorzaak van het ongeluk. Wel melden ooggetuigen dat het toestel met de staart eerst de grond raakte. Dat is een kenmerk van een overtrokken vlucht – of ‘stall’. Een mogelijke hypothese is een verlies aan vermogen in de allerlaatste momenten van de vlucht net voor de landing, waardoor het toestel geen snelheid genoeg had om nog in de lucht te kunnen blijven. Andere bronnen spreken ook van een tekort aan kerosine, maar dat wordt ontkracht door de vondst van nog 3 ton overblijvende brandstof (onbevestigd). Beide motoren zouden zijn uitgevallen.


© nu.nl

Slachtoffers
Er waren 127 passagiers en 8 bemanningsleden aan boord. Drie personen die zich in de cockpit bevonden, hebben de crash niet overleefd. Het gaat om de piloten Hasan Tahsin (gezagvoerder) en Olgay Özgür (co-piloot) en boordwerktuigkundige Murat Sezer. In de passagiersruimte zouden nog zes mensen zijn omgekomen en evenveel anderen verkeren in levensgevaar. Er zijn 25 zwaargewonden en een even groot aantal lichtgewonen. Van 31 passagiers is de toestand nog niet bekend.

Zwarte doos
Woensdag in de vooravond meldden Nederlandse media dat de zogenaamde ‘zwarte dozen’ van het toestel gevonden waren. Die bevatten de Cockpit Voice Recorder, die de gesprekken in de cockpit van het laatste halfuur opslaat en de Flight Data Recorder die alle bewegingen en parameters van het toestel en de vlucht registreert. De Amerikaanse National Transportation Safety Board stuurde al een onderzoeksteam naar Amsterdam, zoals dat steeds het geval is met een toestel dat in de Verenigde States gemaakt werd. Zij worden morgen in Nederland verwacht en zullen de Nederlandse onderzoekers bijstaan.

http://www.flightlevel.be/forum/viewtopic.php?f=9&t=344