Jetairfly kiest resoluut voor lagere uitstoot met nieuwe technologie en hoge bezettingsgraad

Twee extra “next generation” toestellen aan de vloot toegevoegd

De tweede luchtvaartmaatschappij van het land, Jetairfly, neemt deze week twee nieuwe Boeings 737 ‘next generation’ in gebruik. Hiermee bevestigt Jetairfly haar status als meest ecologische airline in België én de Belgische luchtvaartmaatschappij met de jongste vloot.
Daarvoor werkt Jetairfly aan een optimale bezettingsgraad van haar toestellen die boven de 90% ligt, krijgt het personeel permanente opleidings- en feedbackprogramma’s om de uitstoot permanent te verminderen en worden de nieuwste technologieën geïntroduceerd.
De nieuwe toestellen hebben een brandstofverbruik dat per passagier lager ligt dan dat van een auto : amper iets meer dan 3 liter per 100 km. Ze zullen o.m. vliegen op 5 nieuwe lijnen: Charleroi-Istanbul, Charleroi-Algiers, Charleroi-Al Hoceima, Oostende-Malaga en Luik-Tetouan. De vlootuitbreiding zorgde ook voor 78 nieuwe jobs.

Boeing 737 NG – “next generation”
* efficiëntere, properder en stillere motoren ; goed voor het milieu, de omwonenden en de passagiers
* ander vleugeldesign, waardoor men hoger kan vliegen, met minder weerstand, minder verbruik en uitstoot
* grote winglets aan de vleugeluiteinden, die op hun beurt een minderverbruik van 2 à 3 % genereren
* de modernste computers en navigatieapparatuur aan boord maken het mogelijk om het ideale traject te vliegen

Milieu-impact NG-vliegtuigen
* op een vlucht naar Tenerife verbruikt een NG 2500 liter minder brandstof = 6600 kg minder CO2-uitstoot
* in vergelijking met een classic generation (CG) verbruikt een NG 9,3% minder brandstof = 9,3% minder uitstoot
* in vergelijking met CG-vliegtuigen stoot Jetairfly dit jaar tussen 20 en 25 miljoen kg minder CO2 uit
* Jetairfly’s NG-vliegtuigen verbruiken tussen 3 en 3,5 liter brandstof per 100 km per passagier
De vlootvernieuwing is slechts één van de initiatieven waarmee Jetairfly haar ecologische voetafdruk verlaagt :
* voor de piloten : informatie en responsabilisering over de impact van hun vlucht
* maakt sinds dag 1 (maart 2004) integraal deel uit van de standard operating procedures
* uniek : na elke vlucht krijgen de Jetairfly-piloten hun brandstof- en milieu-effect rapport
* optimale vluchtplanning (snelheid, hoogte, gewichtverdeling), dynamisch aangepast aan de omstandigheden
* variable speed flight planning : optimale vliegsnelheid vliegen in functie van de (weers-)omstandigheden
* het principe van de “groene landingen” (constant decent approach) wordt al sinds maart 2004 toegepast
* gewichtsreductie : minder water aan boord, beperkt gewicht van trolleys van de bemanning, lichtere stoelen en vloerbekleding, optimale gewichtsverdeling, verwijderen van bagagelaadsysteem,…

Twee extra Boeings 737NG
De ingebruikname van nog eens twee next generation-vliegtuigen kadert in Jetairfly’s vlootvernieuwing, waarbij er de laatste 3 jaar o.m. 4 fabrieksnieuwe Boeings 737NG in gebruik werden genomen.

• Op zaterdag 29 mei nam Jetairfly haar 4e Boeing 737-700NG in gebruik (148 passagiers).
• Vandaag wordt een 6e Boeing 737-800NG in gebruik genomen (189 passagiers).

Deze vliegtuigen zijn respectievelijk 2 en 2,7 jaar jong. Jetairfly’s middellangeafstandsvloot is hiermee met voorsprong de jongste in ons land, met een gemiddelde leeftijd van 6,7 jaar. Deze jonge vloot heeft niet enkel een positief impact op de ecologische voetafdruk, maar betekent voor de reizigers ook meer comfort en een hogere stiptheid.