Hong Kong Airlines Cargo kiest voor Brussel

De vrachtdivisie van het Chinese Hong Kong Airlines heeft Brussel gekozen als nieuwste bestemming. Dat zegt Vlaams minister-president Kris Peeters vanuit China, waar hij op dit moment een handelsmissie leidt. Vanaf september zouden er drie keer per week vliegtuigen vanuit Hong Kong via het Indiase Delhi in Brussel moeten landen. Wellicht gebruikt de maatschappij hun nog af te leveren Airbus A330-200F’s voor de vluchten naar Brussel.

Het logo op de staart van de Boeing 737 op bovenstaande foto doet denken aan dat van de landgenoten van Hainan Airlines, die vandaag (28 mei) trouwens de eerste vlucht Shanghai-Brussel uitvoerden. Dat is geen toeval, want sinds 2006 is Hainan één van de belangrijkste aandeelhouders in Hong Kong Airlines. Ze hebben 45% van de aandelen in handen. Wellicht is de keuze van HKA dus beïnvloed door de goede ervaringen die Hainan in Brussel heeft.

Hong Kong Airlines Limited werd pas in 2001 als CR Airlines opgericht en opereert momenteel een vloot van slechts 6 toestellen, maar heeft er nog 54 in bestelling. De maatschappij voert reguliere vluchten uit naar 10 bestemmingen in de Volksrepubliek China en Vietnam en heeft ook een dochtermaatschappij Hong Kong Airlines Express. Vanaf 30 juni worden ook vluchten naar Moskou gestart. Het is uiteindelijk de bedoeling om tot zes keer per week naar Brussel te vliegen.

© Ooxx – airliners.net

Volgens Peeters zit de beslissingsprocedure met Hong Kong Airlines “in de laatste rechte lijn”. Er zouden nog enkele zaken moeten uitgeklaard worden. Zo is het bijvoorbeeld nog de vraag of Hong Kong Airlines een kantoor zal openen in Brussel of niet. Voorts moeten ook de autoriteiten in Hongkong nog het licht op groen zetten. Peeters liet vrijdag alvast verstaan dat hij vanuit Vlaanderen alle nodige “ondersteuning” wil geven.

Brussel zou in een voorbereidend onderzoek beter gescoord hebben dan enkele ons omringende luchthavens. De zeer centrale ligging in West-Europa – die transportmogelijkheden naar Noord-Frankrijk, Nederland en delen van Duitsland biedt – was naar verluidt doorslaggevend voor de Chinezen. Maar door de grote aanwezigheid van Brussels Airlines in Afrika, zou Brussel Hong Kong Airlines ook een brug naar het zwarte continent kunnen opleveren.

Volgens Siegfried Verheijke, de Vlaamse vertegenwoordiger in Hongkong, zijn de mogelijkheden met Hong Kong Airlines “enorm”. Als het tot een akkoord komt, zou de verbinding volgens minister-president Peeters tot 400 jobs kunnen opleveren, met name in het laden en lossen van de vracht. Volgens Didier Duponselle, cargo-manager bij Brussels Airport, zou de deal ook tot 800 indirecte jobs kunnen opleveren.