Megaverlies van 1,3 miljard voor Air France-KLM

De Frans-Nederlandse luchtvaartgroep Air France-KLM heeft woensdag (19 mei) haar financiële resultaten bekendgemaakt voor het boekjaar dat eindigde op 31 maart. En die cijfers zijn allerminst goed te noemen. Er werd in het vorige boekjaar een verlies van 1,3 miljard euro ingeboekt. Opvallend is dat de vrachtdivisie van de groep al 500 miljoen euro daarvan voor haar rekening neemt.

Eerder op het jaar meldde de vrachtgroep bestaande uit Air France, KLM en Martinair al een operationeel verlies van 373 miljoen euro geleden te hebben over de eerste negen maanden van het boekjaar. Een daling in het verkeer en de capaciteit van respectievelijk 17,7 en 17,9 procent worden hiervoor als verantwoordelijken aangewezen. Tijdens de economische crisis stond het vrachtvervooer weer op het peil van midden 2008.

© Roel Kroes – airliners.net

Het wordt geschat dat ongeveer 700 personeelsleden Air France-KLM Cargo de voorbije twee jaar hebben verlaten zonder vervangen te worden. Het inkrimpen op het vlak van personeelsbestand loop parallel met de reductie van de zogenaamde all cargo-vloot. Er zijn inmiddels maar vijf vliegtuigen meer volledig toegewijd aan het vervoeren van vracht (3 B747-400ERF’s en 2 B777-200F’s), in een niet zo ver verleden waren dat er nog twaalf.

In september 2009 werd, in anticipatie van zware verliezen, een volledig restructureringsprogramma opgesteld. Onder de naam Cargo Adjustment Programme (CAP) werden maatregelen getroffen die de verliezen moesten beperken. In het programma stond onder meer een verdere reductie in capaciteit en een nieuw te ontwikkelen businessmodel. Er zou meer gefocust worden op het vervoeren van vracht in de buik van passagierstoestellen in plaats van toegewijde vrachtvliegtuigen.

© Jonathan Zaninger – airliners.net

De uiteindelijke bedoeling van het programma is een terugkeer naar de zwarte cijfers voor de vrachtdivisie voor het einde van het financiële jaar 2010-2011, dat in maart volgend jaar afloopt. Dat er ook drastische stappen worden ondernomen, blijkt uit de verwijdering van 2 Boeing 777-200 vrachttoestellen vorige winter. De twee vliegtuigen waren nog niet eens geleverd, en ze werden al verkocht aan FedEx.

Dit ging echter niet zonder slag of stoot. Het zou geleid hebben tot nieuwe kosten, die gepaard gingen met de verkoopt. Tussen de dertig en de vijftig miljoen euro zou AF-KLM Cargo op tafel hebben moeten leggen. Dat bedrag werd deels aan Boeing doorgestort voor het langer in bewaring houden van de vliegtuigen, maar ook andere kosten – waar niet dieper op ingegaan werd – zouden gemaakt zijn.

© Mary Fraser – airliners.net

Uiteraard kan niet alles worden afgeschoven op de vrachtdivisie. Ook het passagiersvervoer kreeg zware klappen te verduren. Zo nam het passagiersvervoer met 3,2 procentpunten af tegenover vorig boekjaar en kelderde de gezamenlijke omzet maar liefst 15 procent tot 21 miljard euro. De fusiemaatschappij verloor bijvoorbeeld meer dan 630 miljoen euro met het hedgen van brandstof (op voorhand inkopen aan een vaste prijs). Ook voor het eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar wordt gevreesd, mede door de problemen met de vulkaan in Ijsland.