Jet Airways en Kingfisher vormen alliantie

Economische problemen
Het is vandaag niet zo goed gesteld met de economie. Niet alleen hier, maar in heel de wereld en ook in de luchtvaart ondervindt men daar veel hinder van. Veel maatschappijen heben het moeilijk op financieel vlak. Ook Jet en Kingfisher ondervinden problemen. De Indische luchtvaartsector leed het laatste financiële jaar een verlies van ongeveer 900 miljoen dollar. Beide maatschappijen zijn verlieslatend en kunnen deze samenwerking zeer goed gebruiken.


© Flightlevel.be – Yannick De Bel 

Wat houdt de samenwerking in
De maatschappijen gaan een vergaande alliantie vormen en gaan samenwerken op gebied van grondafhandeling en brandstofmanagement. Ook het routenetwerk van beide maatschappijen zal worden afgestemd op elkaar, ook wordt er personeel uitgewisseld en de frequent flyer programma’s worden gekoppeld. Gezamenlijk hebben de maatschappijen 60% van de binnenlandse markt in handen. De codesharing op zowel binnenlandse als internationale routes moet nog wel goedgekeurd worden door de Indische luchtvaartautoriteiten.

Eigen namen blijven behouden
Beide maatschappijen zullen blijven vliegen onder hun eigen naam, maar wel wordt er gekeken naar ‘co-branding’. Er is een comité samengesteld van bestaande managers van de maatschappijen die ervoor moeten zorgen dat de samenwerking vloeiend verloopt. De Jet Airways-topman Naresh Goyal en de eigenaar van Kingfisher, Vijay Mallya, staan aan het hoofd van dit comité.


Airbus A319 van Kingfisher
© Wikimedia Commons

Veel overnames
De afgelopen jaren hebben verschillende maatschappijen sectorgenoten overgenomen. Ook in de Indische luchtvaart is dat zo. Beide staatsmaatschappijen Air India en Indian Airlines zijn gefuseerd. Jet Airways nam op haar beurt dan weer Air Sahara over. Kingfisher fuseerde met Air Deccan, waardoor het eerder dan normaal internationale vluchten kon gaan uitvoeren.

In India is het namelijk zo dat luchtvaartmaatschappijen pas na vijf jaar mogen beginnen met buitenlandse routes. Kinfisher is nog maar pas kunnen beginnen met buitenlandse routes. Voorlopig is dat enkel Londen Heathrow, maar San Francisco zal snel volgen. Ook Amsterdam staat nog op de planning.

De toekomst
Nu Jet en Kingfisher gaan samenwerken zal er veel verandering komen. Wat betekent dit voor Brussels Airport? Wij hopen natuurlijk allemaal dat er nog meer vluchten naar Brussel gaan komen, maar hoe zit dat dan met de samenwerking met Brussels Airlines? Brussels Airlines zal op termijn toetreden tot Star Alliance en, net als Air India, een concurrent worden van zowel Jet als Kingfisher. Zal Jet Airways dan niet eerder gaan kiezen voor een andere Europese hub? Zullen de gesprekken met Geneve concreter gaan worden? Verliezen we een grote speler op onze kleine markt?