Staking Boeing duurt voort

Langdurige staking
27.000 werknemers bij Boeing, die aangesloten zijn bij de International Association of Machinists (IAM), leggen al sinds 6 september het werk neer. Het personeel wil een hoger salaris en betere arbeidsvoorwaarden. Volgens Boeing zelf hebben zij het beste arbeidspakket in de luchtvaartwereld. Het zegt dan ook teleurgesteld te zijn in de werknemers die ervoor kozen om het werk neer te leggen.

Intussen ligt de vliegtuigassemblage in Everett (Seattle) al bijna een maand stil, en dat kost Boeing handenvol geld. Amerikaanse analisten hebben uitgerekend dat de staking Boeing dagelijks 100 miljoen dollar zou kosten. In 1995 heeft er zich bij de vliegtuigbouwer al een langdurige staking onder de technici voorgedaan, waarbij de werknemers pas na meer dan 2 maanden terug aan het werk gingen. Nu is nog niet bekend hoelang de staking bij de technici nog gaat voortduren.

Hoger loon en geen uitbesteding
Het stakende personeel eist een hoger loon en betere dekking tegen medische kosten, maar ook de uitbesteding van het werk aan andere bedrijven is de werknemers te veel. De Amerikaanse vliegtuibouwer werkt namelijk steeds meer samen met internationale bedrijven, waardoor er bij Boeing zelf minder personeel nodig is. Men maakt ook steeds meer gebruik van productiemiddelen buiten de eigen fabrieken. Dat alles zorgt voor een zeer grote onzekerheid bij het personeel.


©Unknown

Assemblage ligt stil
Door de staking ligt de vliegtuigassemblage bijna volledig stil. Het werk aan de al geproduceerde vliegtuigen wordt wel nog afgemaakt, en ook reserve-onderdelen kunnen nog aan de klanten geleverd worden. Doordat Boeing in september maar 12 vliegtuigen heeft kunnen afleveren, zal het dit jaar veel minder vliegtuigen afleveren tegenover vorig jaar. Het gemiddelde aantal afleveringen per maand ligt bij Boeing gemiddeld bij de 40, dus dat is een groot verschil met die 12 van de maand september.

B787 programma
Ook voor het B787-programma is deze staking slecht nieuws, en Boeing vreest voor een nog grotere vertraging dan het momenteel al heeft. Vanaf het moment dat de staking voorbij is, zal bekeken worden welke schade de staking heeft aangericht. Dat heeft Randy Tinseth gezegd tijdens een bezoek aan Tokio, zo melden diverse internationale media
All Nippon Airways (ANA), de launch customer van de 787, zei vorige week nog te verwachten in augustus 2009 hun eerste Dreamliner te ontvangen. Dat is al 15 maanden later dan verwacht, maar toch is de 787 nog voor de eerste vlucht een verkoopsucces. Momenteel zijn er al 895 exemplaren besteld.

Geschreven door: Maxim Roelen

Flightlevel werft aan! Klik hier voor meer info.