Airbus plant proef: 15% minder kerosineverbruik

Airbus wil een proef gaan uitvoeren met een waterstoftank in een A320-toestel. Deze moet zorg gaan dragen voor de elektriciteitsopwekking. De brandstofcel zou het kerosineverbruik met 15 procent kunnen verminderen.

Airbus wil de waterstof primair gaan inzetten voor het opwekken van stroom. De elektriciteit kan gebruikt worden voor onder andere de verlichting in het toestel, avionics in de cockpit, het hydraulische systeem en voor het in-flight-entertainmentsysteem. Bovendien kan de brandstofcel ingezet worden om met behulp van zuurstof water te produceren.

Einde van de APU?

Het idee om te werken met waterstof op grote hoogte is uniek. De opgewekte stroom wordt echter niet gebruikt om het toestel sneller te laten vliegen, maar wel efficiënter. Tot nu wordt elektriciteit tijdens de vlucht opgewekt door een deel van de energie, die voortkomt uit de beweging in de motor, om te zetten in elektriciteit dmv. generatoren. Het grote nadeel bij deze werkwijze is dat de energie, die gebruikt wordt om elektriciteit op te wekken, niet voor stuwkracht kan zorgen. Door gebruik van een waterstoftank zal de motor efficiënter werken en wordt er bespaard op de brandstofkosten. Dit terwijl nieuwe toestellen mogelijk ook goedkoper gebouwd kunnen worden, omdat er motoren met minder vermogen nodig zijn.

“The advantage of a fuel cell is, you have direct conversion of energy from chemical to electrical,” – Michel Loignon, engineering manager bij Airbus.

Een vliegtuig met een waterstoftank heeft niet langer nood aan een APU. Door het ontbreken van een APU wordt het bijkomende gewicht van de waterstoftank ruimschoots gecompenseerd. Sterker nog: de waterstoftank ademt lucht. Die lucht zal het omzetten in water, wat zorgt voor een bijkomende gewichtsbesparing, zo meldt HydrogenFuelnews.

De proef, waarbij een A320-toestel wordt voorzien van een 90kW-brandstofcel, staat gepland voor 2015, met een toestel van het German Aerospace Center. Er is nog wel goedkeuring nodig van de luchtvaartautoriteiten.

Meer weten?