Farnborough 2012: 9-13 juli

De Farnborough International Airshow, die om de twee jaar wordt afgewisseld met die van Parijs, is weer in volle gang. Tot nu toe is het aantal bestellingen relatief beperkt, maar daar kan tot en met vrijdag nog verandering in komen. Zaterdag en zondag is Farnborough dan open voor het grote publiek met verschillende Flying Displays van onder andere een A380 en B787 en verscheidene andere militaire vliegtuigen. In dit artikel geven we u nog de hele week updates over de recente ontwikkelingen op Farnborough.

Maandag 9 juli
De eerste bestelling van de airshow  kwam van Virgin Australia. De Australiërs bestelden 23 B737’s MAX met nog eens 4 opties. De toestellen zullen tussen 2019 en 2021 geleverd worden. De maatschappij plaatste in het verleden al een bestelling voor 47 B737-800’s, waarvan het grootste deel tussen 2013 en 2016 zal worden afgeleverd. Virgin Australia opereert momenteel met een vloot van B737’s, B777-300’s (van V Australia dat nu opereert onder Virgin Australia), A330-200’s en ERJ-190’s.

Het hoogtepunt van de airshow is wellicht de B787 in de kleuren van Qatar Airways. Dit toestel kwam afgelopen maandag aan, en voerde toen ook al een spectaculaire flying display uit, zoals u hieronder kunt zien in het filmpje.

Qatar Airways zal het toestel initieel inzetten op de kortere routes in het Midden-Oosten. Nadien zal het toestel gebruikt worden op de Doha-Londen Heathrow route. Qatar Airways heeft er in totaal 30 besteld met nog eens een optie van 30 exemplaren, en verwacht er tegen het einde van het jaar 5 in gebruik te hebben genomen.

Een ander hoogtepunt is de tweede A380 voor Malaysian Airlines, die ook al volledig geschilderd is in de (nieuwe) kleuren van de maatschappij. Het eerste exemplaar is sinds 1 juli al in gebruik op de Kuala Lumpur-Londen Heathrow route. Dit jaar zullen er nog eens vier exemplaren de vloot komen vervoegen, en in 2013 volgen dan de laatste twee. Door de komst van de A380 zal de maatschappij volgend jaar haar negen B747-400’s uit de vloot halen.

Op de eerste dag plaatste Air Lease, een leasingmaatschappij, een bestelling bij Boeing voor 75 B737’s MAX, met een optie voor nog eens 25 stuks. Het is de eerste keer dat een leasingmaatschappij een bestelling plaatst voor het nieuwste vliegtuig van Boeing.

Arkia Israel Airlines, de tweede grootste maatschappij van Israël, bestelde vier exemplaren van de A321neo die zullen worden uitgerust met slechts één klasse die plaats biedt voor 220 passagiers.

De in Shijiazhuang gebaseerde maatschappij Hebei Airlines tekende bij het Braziliaanse Embraer een contract voor vijf ERJ-190’s. Deze toestellen zouden vanaf eind 2013 moet worden afgeleverd. Hebei Airlines bezit momenteel over twee ERJ-190 waarmee ze naar acht bestemmingen vliegt, goed voor 70 vluchten per week.

Dinsdag 10 juli
Terwijl maandag vooral Boeing orders mocht optekenen, was het dinsdag de beurt voor Airbus, dat de eerste bestelling mocht noteren. Cathay Pacific plaatste namelijk een bestelling voor tien A350-1000’s, tevens de eerste luchtvaartmaatschappij die dit type bestelt. Daarbovenop zal het zestien exemplaren van de A350-900 die de maatschappij al had besteld, omzetten naar de A350-1000. In totaal zal de maatschappij dus 26 exemplaren van de grootste versie van de A350 afgeleverd krijgen. Verder zullen er nog 20 A350-900’s de vloot komen vervoegen.

Na Air Lease volgde op dinsdag GECAS, ook een grote leasingmaatschappij, dat een bestelling plaatste voor 75 B737’s MAX.

©airBaltic

De Letse maatschappij airBaltic zal vanaf 2015 de Canadese CS300 van Bombardier in ontvangst mogen nemen. De maatschappij maakte een overeenkomst voor twintig exemplaren, tien orders en tien opties. Tussen 2015 en 2017 zullen alle toestellen in dienst moeten zijn.

Verder was dinsdag een rustige dag. Ilyushin Finance tekende nog een contract bij het Tsjechische Aircraft Industries voor tien L-410’s, een propellervliegtuig dat plaats biedt aan 19 passagiers. De nationale luchtvaartmaatschappij van Bhutan, Drukair, plaatste nog een bestelling voor één A319 met Sharklets. De maatschappij die als basis Paro airport heeft, heeft namelijk nood aan een performant vliegtuig zoals de A319. De luchthaven ligt namelijk op 7.000 voet en kan enkel visueel worden aangevlogen.

Woensdag 11 juli
De Chinese leasemaatschappij China Aircraft Leasing Company heeft een Memorandum of Understanding getekend voor 36 vliegtuigen van de A320-familie, waarvan 8 A321’s met Sharklets. In totaal goed voor een waarde van 2,5 miljard euro.

Een tweede bestelling voor Airbus kwam er van CIT, een Amerikaanse leasemaatschappij. Zij bestellen tien A330’s, waardoor CIT nu al 51 A330-toestellen mag verwachten.

Ook Boeing kon zijn orderboekje voor de B737 MAX verder vergroten. De Ierse leasemaatschappij Avalon plaatste een order voor vijftien B737’s MAX en tien B737-800’s, goed voor een waarde van 2,3 miljard dollar.

Van de kleinere vliegtuigbouwers mocht ATR woensdag veel orders noteren. Air Lease Corporation zette twee van haar opties voor de ATR-72-600 om in een definitieve bestelling. De Taiwanese luchtvaartmaatschappij TransAsia Airways tekende een contract voor acht ATR-72-600’s plus één optie. De maatschappij wil haar ATR-72-500’s vervangen met deze nieuwe vliegtuigen. Verder plaatste de nationale luchtvaartmaatschappij van Laos, LAO Airlines, een bestelling voor ook twee ATR-72-600’s. Die twee komen bovenop de vloot van vier ATR-72-500’s waarover LAO al beschikt.

Verder was er deze woensdag nog goed nieuws voor Mitsubishi. De Australische regionale maatschappij SkyWest Airlines kwam met Mitsubishi tot een akkoord voor de aanschaf van 100 Mitsubishi Regional Jets 90 (MRJ90’s). Vanaf 2017 zullen tot 2020 de toestellen worden afgeleverd.

Donderdag 12 juli
United Airlines
plaatste een grote bestelling bij Boeing voor 100 B737’s MAX en 50 B737NG’s. De B737 MAX staat hiermee al op meer dan 1.200 bestellingen sinds het toestel gelanceerd werd.

Verder waren er nog verschillende bestellingen bij Airbus. Het Libanese Middle East Airlines kiest voor 5 A320neo’s en 5 A321neo’s. Momenteel beschikt de maatschappij al over 4 A330-200’s, 4 A321’s en 9 A320’s. Het Russische UTair tekende een contract voor 20 ‘gewone’ A321’s die de maatschappij wil inzetten op haar charternetwerk. Dan was er nog Synergy Aerospace, de overkoepelende groep van onder andere Avianca en Varig. Zij plaatste een order voor 6 A330-200’s en 3 A330F’s, de vrachtversie van de populaire A330. Verder was er nog Avalon, dat op woensdag ook al bij Boeing langskwam. De leasemaatschappij heeft de intentie voor de aanschaf van 15 A320neo’s.