Air France: “Focus op Afrika blijft behouden”

De groep rond Air France en haar Nederlandse partner KLM is van plan om haar sterke positie in Afrika te behouden. Hiervoor zal ze een ‘strategie van continue groei’ ontwikkelen, ondanks de economische situatie en de verhoogde concurrentie. Dat zei de Senior Vice President Africa and Middle East van Air France Etienne Rachou vrijdag op een persconferentie in Brussel.

“Op het gebied van het aantal bestemmingen, aangeboden frequenties en product, zijn we de nummer één op vluchten naar Afrika. We zullen alles doen wat we kunnen om die leiderspositie in handen te houden,” zo vervolgde hij zijn analyse. De persconferentie werd in Brussel gehouden, als antwoord op diegene die Brussels Airlines gaf in Parijs bij de aankondiging van haar nieuwe bestemmingen in Afrika.

Air France/KLM beweert dat ze 30% van de markt tussen Europa en Afrika in handen heeft. Het voert wekelijks zo’n 380 vluchten uit, vanaf de hubs in Parijs Charles de Gaulle en Amsterdam Schiphol. In totaal biedt de groep naar eigen zeggen 43 bestemmingen aan op het Afrikaanse continent. Daarvan zijn er 29 exclusief voor Air France, 10 exclusief voor KLM en 4 gemeenschappelijk.

Rachou wilde niet echt ingaan op de positie van haar dichtste concurrent, maar in januari maakt de Lufthansagroep bekend dat haar luchtvaartmaatschappijen (Lufthansa, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Swiss en bmi) 31 bestemmingen in 27 Afrikaanse landen aanbood. In het nieuwe zomerschema lanceert AF vluchten naar Bata met de A319 ‘Dedicate’ en verhoogt het de capaciteit naar Afrika met 2,9%, KLM biedt 0,9% meer stoelen aan.


© Thierry Balzer – airliners.net

“Concurrentie naar Afrika is niet nieuw en we zijn er niet bijzonder bang van. We kunnen echter niet ontkennen dat de concurrentie meer en meer uitdagend wordt,” bekent Rachou. Hij merkte op dat die groeiende concurrentie niet alleen van Europese rivalen als SN komt, maar ook van maatschappijen in Afrika, het Midden-Oosten en de Verenigde Staten. “Zij hebben Afrika herontdekt,” klinkt het. “Het is aan Air France KLM om onze troeven uit te spelen en onze passagiers tevreden te houden. Dat is één van de redenen achter de productupgrades”.

Air France was ook de eerste luchtvaartmaatschappij die de Airbus A380 inzette op het Afrikaanse continent. Het begon op 7 februari drie keer per week de superjumbo in te zetten op de route vanuit Parijs naar Johannesburg (Zuid-Afrika) en – wanneer de derde A380 volgende maand aankomt – zal dat aantal opgetrokken worden naar dagelijkse vluchten.


© Jonathan Zaninger – airliners.net

Andere upgrades zijn onder andere de introductie van haar nieuwe premium economy-klasse op de widebody-vloot. Die is momenteel beschikbaar op vluchten naar 4 Afrikaanse bestemmingen. “Passagiers zijn tevreden over onze nieuwe cabine,” zei Rachou. Hij voegde eraan toe dat het te vroeg was om cijfers vrij te geven, “maar het gaat in de goede richting. Het feit dat het product wordt uitgebreid doorheen de hele vloot tegen het einde van het jaar geeft al een indicatie.”

AF introduceerde het nieuwe product in oktober vorig jaar exclusief op vluchten naar New York JFK, maar het voert ondertussen al vluchten uit met de heringerichte vliegtuigen naar 10 bestemmingen. Dat aantal zal in juni al toegenomen zijn tot 30, want alle Boeing 777’s en Airbus A330-A340’s worden uitgerust met de nieuwe stoelen.