Snippers van de week: week 24

In onze serie ‘Snippers van de week’ maken we een samenvatting van de kleinere nieuwsfeiten en de fait-divers die deze week de voorpagina niet haalden, maar toch het vermelden waard zijn.

Nieuwe 787-klant
Boeing maakte deze week een nieuwe afnemer van haar 787 ‘Dreamliner’ bekend. De Indonesische lagekostenmaatschappij Lion Air heeft een nieuwe ‘premium-‘dochter opgestart die volgend jaar met een vloot van Boeing 737-900ER’s en vijf 787’s op de binnenlandse en regionale markt de concurrentie met andere luchtvaartmaatschappijen moet aangaan. De toestellen in kwestie zijn enkele van de eerste (zwaardere) modellen en waren wellicht veel goedkoper dan de catalogusprijs van 775 miljoen euro.

Etihad’s 787-routes
Nog meer Dreamliner-nieuws: het vliegtuig rondde deze week haar reis rond de wereld af, waarbij (toekomstige) klanten met een bezoekje vereerd werden. Laatste stop was Abu Dhabi, de thuisbasis van Etihad Airways. De luchtvaartmaatschappij heeft 41 toestellen besteld en heeft nog 25 exemplaren in optie. De eerste toestellen (787-9) zullen eind 2014 afgeleverd worden en worden ingezet op routes naar Dublin, Frankfurt, Kuala Lumpur, Peking, Nagoya, Delhi en Istanboel.

Brand vernielt hangar
In Praag is vorig weekend een hangar volledig vernield door een hevige brand. Men kon nog niet vaststellen hoe het vuur ontstaan is, maar één toestel is compleet uitgebrand. Het gaat om een ATR-42 (OK-KFM) die door Air Contractors aan CSA Czech Airlines werd uitgeleend en voor onderhoudswerken in de hangar stond. Er raakte verder ook één onderhoudsmedewerker gewond. In 2006 was er een gelijkaardig ongeval in Brussel, toen hangar 40 uitbrandde.

© pozary.cz

SriLankan bij Oneworld
Op de jaarlijkse general meeting van luchtvaartalliantie Oneworld is afgelopen week een nieuw lid voorgesteld: SriLankan Airlines. De luchtvaartmaatschappij moet tegen het einde van volgend jaar de leden vervoegen en wordt daarbij geholpen door Cathay Pacific Airways, die de rol van ‘sponsor’ op haar heeft genomen. Ook Air Berlin werd dit jaar lid van Oneworld, dat na het wegvallen van Mexicana, Malév en Kingfisher 11 leden telt.

Dreigende taal uit China
De Europese Unie zette de voorbije jaren het Emission Trading System op poten, waarbij luchtvaartmaatschappijen gegevens moeten verstrekken over de uitstoot van hun vliegtuigen. China verbiedt haar airlines echter om hieraan mee te werken, waarop de E.U. besloot te dreigen met boetes voor Chinese luchtvaartmaatschappijen in de Unie, maar dat schoot bij de Chineze in het verkeerde keelgat. Zij zeggen nu dat ze dan zullen overgaan tot het in beslag nemen van Europese vliegtuigen.

Aer Lingus verhuist
De Ierse lagekostenmaatschappij zal naar verluidt over enkele dagen aankondigen dat ze al haar vluchten vanop Belfast International Airport zal verhuizen naar Belfast City Airport. Die luchthaven is kleiner, maar ligt wel ruim vijftien kilometer dichter bij het centrum van de Noord-Ierse stad. Aer Lingus hoopt hiermee het gat te kunnen opvullen dat het vertrek van BMIbaby heeft opgeleverd en gaat de concurrentie aan met onder meer British Airways, dat tussen BHD en Heathrow vliegt.

© Pieter-Jan Van de Vijver – airliners.net

Supermaand voor Charleroi, minder voor Zaventem
In mei zag de luchthaven Brussels South Charleroi een groei van niet minder dan dertien procent. In totaal passeerden 606.272 reizigers doorheen de terminals. Op Brussels Airport viel de passagierstoename echter vrijwel stil, er werden slechts 4.000 meer reizigers genoteerd in vergelijking met mei vorig jaar (totaal 1,7 miljoen). Het aantal transferpassagiers groeide wel met bijna twaalf procent, maar er waren zes procent minder vliegbewegingen.

Jet Airways niet langer naar JFK
U kon het enkele weken geleden al lezen op Flightlevel (lees ons artikel van 5 juni), maar nu is het officieel: Jet Airways stopt vanaf 10 september de verbinding tussen Brussels Airport en New York JFK. Alle passagiers worden omgeboekt op de vlucht naar Newark. Volgens het persbericht vloeit de beslissing voort uit “het herschikken van de vloot” om zo winstgevender te worden. Er wordt verder gesteld dat de stopzetting slechts tijdelijk is.