Cimber Sterling begraaft de strijdbijl

De Deense luchtvaartmaatschappij Cimber Sterling heeft donderdag (3 mei) bij een rechtbank in Sonderborg officieel het faillissement aangevraagd. Na Sterling is dit de tweede grote Deense luchtvaartmaatschappij die op de fles gaat in de laatste vier jaar jaar. De opeenvolgende jaren van verlies en een desastreuze beursgang zorgden er uiteindelijk voor dat de maatschappij, gebouwd op de ruïnes van haar voorganger Sterling, de strijd verloor.

Nochtans leek er de laatste tijd weer wat hoop te zijn in de strijd voor het verdere bestaan van de luchtvaartmaatschappij. Een investeringsmaatschappij rond de Oekraïense miljardair Ihor Kolomoyskyi (Mansvell Enterprises, nvda) had een belang van 70% in Cimber Sterling genomen en wou de Denen laten fuseren met de regionale luchtvaartmaatschappij Skyways. De nieuwe eigenaar besloot echter plots “de maatschappij niet langer financieel te ondersteunen”.

Cimber Sterling stelt aan de rechtbank voor om toch nog minstens vier toestellen operationeel te houden en die – onder begeleiding van een curator – verder te laten vliegen in opdracht van SAS, zoals dat nu het geval is. “Het bestuur en de managers hebben de laatste maanden hard gewerkt om het bedrijf weer op de rails te krijgen, maar helaas zijn we daar niet op tijd in geslaagd,” zei Jan Palmer. “Het was simpelweg niet mogelijk om de negatieve spiraal tijdig om te keren,” voegde hij eraan toe.


© Alfonso Rodenas Pena – airliners.net

De maatschappij kwam in 2008 ten tonele toen de regionale airline Cimber Air de vloot Boeing 737’s van Sterling Airlines overnam na hun faillissement. Maar sinds het prille begin kampen de Denen met financiële problemen, die alleen maar werden verergerd door de rampzalige beursgang een jaar later. De aandelenkoers bleef zakken en kwam zelfs nooit meer op het niveau van bij de start van de verkoop. De daaropvolgende pogingen om kosten te besparen en terug winst te maken, bleken tevergeefs.

In een statement valt te lezen dat “het team van managers nauw zal samenwerken met de curator om zoveel mogelijk waarde van het bedrijf te behouden en te proberen om de impact op de operaties beperkt te houden”, terwijl een grondige herstructurering voor de luchtvaartmaatschappij zal uitgedacht worden. “Tegelijkertijd zullen we de curator ook voorstellen om meer toestellen in gebruikt te nemen om zo onze waarde voor een mogelijke koper op te krikken,” klinkt het.

Avatar courtesy of Kiskockas