Oneworld sluit Kingfisher in de armen

Kingfisher Airlines uit India wordt naar alle waarschijnlijk het twaalfde volwaardige lid – naast 19 geassocieerde leden – van de Oneworld-alliantie. American Airlines postte dinsdagochtend (23 februari) wellicht vroegtijdig een aankondiging hiervan op haar website, die kort nadien werd verwijderd. Uiteindelijk bevestigde Oneworld zelf op haar webpagina dat Kingfisher een zogenaamd memorandum of understanding heeft getekend, de eerste stap in het toetredingsproces. Als de Indiase overheid haar fiat geeft, moet de maatschappij in de loop van 2011 kunnen vliegen onder de gemeenschappelijke Oneworld-vlag.

© Olivier G. – airliners.net

Dat werd beslist op een gesloten meeting die Vijay Mallya, de eigenaar van Kingfisher, vorige week had met de elf andere CEO’s van de huidige leden. De maatschappij wordt in haar toetreding gesteund door British Airways. De CEO van BA zei hierover: “Kingfisher past perfect bij Oneworld. Ook bij hen ligt de focus op klantenservice en haar netwerk breidt dat van de alliantie uit.” Momenteel vliegt Kingfisher naar 70 bestemmingen, waarvan het merendeel (58) in India. Met een vloot van 66 toestellen vervoerden ze in het boekjaar 2009 (dat eindigde op 31 maart) 10,9 miljoen passagiers.

Ook Vijay Mallya was opgetogen over het akkoord met Oneworld. “Kingfisher is er trots op om lid te worden van de één van globale allianties. Dit wordt één van de belangrijkste stappen in onze geschiedenis en past in onze visie om één van ’s werelds beste luchtvaartmaatschappijen te worden. Het stelt ons in staat om onze gasten een werkelijk globaal netwerk aan te bieden en zal ons ook financieel versterken door extra inkomsten.” Dat is nodig, want in het derde fiscale kwartaal van het boekjaar 2010 (dat eindigde op 31/12/2009) maakte de maatschappij meer dan 4 miljard roepies (67 miljoen euro) verlies.

© Wikimedia Commons

Over Kingfisher
In 2005 ging de droom van Vijay Mallya, een Indiaas zakenman en eigenaar van onder meer een groep brouwerijen, in vervulling: hij startte zijn eigen luchtvaartmaatschappij op. De naam Kingfisher Airlines viel al snel uit bus, een verwijzing naar het populairste biermerk van de brouwerijgroep. De hoodfbasis ligt in Bangalore, maar veel van de 383 dagelijkse vertrekken, gebeuren ook vanaf de grote luchthavens in Delhi en Mumbai. Omdat Indiase maatschappijen pas na drie jaar internationaal mogen vliegen, is het langeafstandsnetwerk van Kingfisher voorlopig nog beperkt. De maatschappij wil hierin echter verandering brengen en plande een grootschalige uitbreiding, vooral naar Europa (Amsterdam werd als scissor hub voorgesteld). Tot op heden zijn die plannen nog niet in werkelijkheid omgezet. Verder is het één van de zes maatschappijen wereldwijd die het vijfsterrenlabel van Skytrax hebben ontvangen.

Air India wordt verwacht om dit jaar nog tot de Star Alliance-alliantie toe te treden, waardoor Jet Airways de enige van de drie grootste Indiase luchtvaartmaatschappijen is die nog tot geen enkele alliantie is toegetreden.