Lufthansa concretiseert bezuinigingen

Het Duitse Lufthansa heeft haar besparingsplan Score al concreter gemaakt. Dat kwam het Duits persagentschap DPA dit weekend te weten door een een brief die Carsten Spohr, CEO bij de passagiersafdeling van Lufthansa, naar het personeel stuurde. In die brief staan enkele concrete besparingsmaatregelen voor de komende jaren.

De overkoepelende Lufthansa Group, waar onder andere SWISS en Austrian Airlines deel van uitmaken, wil tegen 2015 minstens 1,5 miljard euro besparen. Dat stelde de maatschappij reeds in februari voor in haar besparingsplan dat ‘Score’ genoemd werd. Van die 1,5 miljard zal de maatschappij Lufthansa zelf 900 miljoen euro voor haar rekening nemen. Daarvan zal 600 miljoen komen uit besparingen en 300 miljoen uit hogere inkomsten. De besparingen zullen vooral te voelen zijn bij het personeel en de uitbreidingsplannen van de vloot die er voorlopig niet zullen komen.

Volgens wat er in de brief staat zal Lufthansa tot 2014 de vloot niet verder uitbreiden. Die vloot bestaat momenteel uit meer dan 300 toestellen die voornamelijk gebaseerd zijn op de twee hubs van de maatschappij: Frankfurt en München. Er zullen wel nieuwe vliegtuigen blijven worden afgeleverd die de oudere toestellen zullen vervangen. Zo zou volgende week de eerste B747-8 aan Lufthansa worden afgeleverd. Daarmee wordt ze de eerste maatschappij die met de passagiersvariant van de nieuwe 747 zal vliegen. Verder wil Lufthansa de kosten van het vliegend personeel met vijf procent per vlieguur verminderen.

Op sommige van haar langeafstandsroutes zal Lufthansa de first class afschaffen. De maatschappij zal dan toestellen inzetten die uitgerust zijn met slechts twee klassen: business class en economy. De routes die de eerste klasse zullen zien verdwijnen, zijn er vooral waar de concurrentie groot is. Op die routes wil Lufthansa vooral een groter aanbod aan business en economy brengen. Lufthansa zal wel onderzoeken of het, zoals verscheidene andere maatschappijen al wel hebben gedaan, een soort economy plus zal invoeren. Dit kunnen dan bijvoorbeeld zetels zijn die iets meer ruimte bieden dan de gewone economy. Volgens het Duitse Der Spiegel zou Lufthansa ook enkele langeafstandsbestemmingen schrappen. De Duitse krant noemt als mogelijke slachtoffers Nanjing in China en Bangkok in Thailand. De steden Kalkutta, Hyderabad en Guangzhou werden recentelijk nog stopgezet.


©Michael Ziem

Ook van de luchthavens vraagt Lufthansa hulp om luchtvaartmaatschappijen te helpen bij hun besparingsplannen. Chief financial officer Roland Busch verzoekt de luchthavens om infrastructuurbelastingen met tien tot twintig procent te verminderen. Door de hoge brandstofprijzen en nieuwe taksen die er bijkomen kunnen de luchtvaartmaatschappijen volgens Busch hun besparingsplannen niet alleen doorvoeren. Busch vraagt dus ook aan de luchthavens om de maatschappijen in deze moeilijke tijden te helpen in de vorm van kortingen.

Lufthansa voelt zich vooral door de Europese lagekostenmaatschappijen, en op het langeafstandsnetwerk door de Golfmaatschappijen zoals Emirates, in het nauw gedreven.”We willen ons fit maken voor de toekomst”, zei woordvoerder Klaus Walther afgelopen zaterdag. Dit toekomstprogramma zorgt ervoor dat Lufthansa de internationale concurrentie met “de staatsmaatschappijen van de Golfregio die met dumpingprijzen opereren” en de lagekostenmaatschappijen “die ons het leven in Europa zwaar maken” kan aangaan.

Eerder deze week kreeg Lufthansa nog de tegenslag dat het haar dochter BMI voor een lagere prijs moet verkopen aan IAG – de groep rond British Airways en Iberia die BMI zal overnemen – dan eerder gepland. Er was namelijk afgesproken dat als Lufthansa er niet in zou slagen BMIbaby en BMI regional te verkopen, de prijs verlaagd zou worden omdat IAG dan nog kosten moet maken om beide divisies op te doeken. Lufthansa slaagde er dan wel weer in om afgelopen week de contracten van de piloten van het verliesmakende Austrian Airlines over te zetten naar dochter Tyrolean. Daardoor kan er 25% op de lonen bespaard worden.

In het jaar 2011 moest Lufthansa een verlies van 13 miljoen euro incasseren. Dat verlies was vooral te wijten aan Austrian Airlines en de verkoop van BMI.