Turbulentie in luchtvaartwereld

De luchtvaart davert op haar grondvesten. De laatste weken en maanden waren zeer turbulent. Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar werd de ene na de andere luchtvaartmaatschappij opgedoekt. Opvallend was dat maatschappijen uit verschillende niches de handdoek in de ring gooiden en de schade dus niet beperkt bleef tot één sector.

Zo gingen low cost carriers of lagekostenmaatschappijen overkop; maar ook hun tegenhangers, de all-business maatschappijen gingen op de fles. Waarom vele maatschappijen in die laatste categorie niet in slaagden in hun opzet, was makkelijk te verklaren. Zij richtten zich op de zakenreiziger die vaak vliegt en die zijn tijd zo goed mogelijk wil benutten. Daarom zorgden ze ervoor dat hun passagiers hun vlucht in het nodige comfort konden doorbrengen en niet vermoeid op hun bestemming aankwamen.

Silverjet 767
© Björn van der Velpen – airliners.net

Er is echter één groot mankement waardoor de zakenreiziger liever in de business class van een legacy carrier vliegt: frequentie. Grote maatschappijen vliegen soms om het halfuur tussen grote hubs – of die nu van henzelf zijn of van een alliantiepartner. De tickets kunnen ook makkelijk worden omgeboekt, waardoor er veel flexibiliteit ontstaat. Deze factor is zeer belangrijk voor de frequente vlieger.

Maar ook het gebrek aan connectiviteit op de bestemming draait bij tot het floppen van deze markt. Er zijn geen verdere verbindingen naar andere steden dichtbij de grote hubs, waardoor slechts een kleine groep wordt aangesproken. Verder kunnen de gevlogen mijlen niet ingebracht worden in een frequent flyer account en zijn deze met andere woorden ‘verloren’. Deze samenloop van omstandigheden – natuurlijk hand in hand met de gestegen brandstofkost – zorgt ervoor dat vele maatschappijen overkop gingen.

Eén van de grootste hubs ter wereld: Frankfurt am Main
© Konstantin von Wedelstaedt – airliners.net

In juli begon het tij dan uiteindelijk te keren. De olieprijs zakte, meer en meer maatschappijen konden hun schulden beginnen aflossen, die verloren frequenties terug oppikken of gewoon wat meer ademruimte krijgen. Maar voor vele maatschappijen kwam deze ommekeer al ver voorbij het point of no return. Zij hadden al zodanig veel verloren dat elke dag dat de operaties – veelal met verlies – konden worden uitgevoerd, een gewonnen dag was. Die maatschappijen waren klinisch dood en het was een kwestie van tijd voor ze definitief begraven konden worden.

Eén van deze ongefortuneerde maatschappijen was zonder twijfel Futura. De anders zo winstgevende maatschappij was volledig kopje onder gegaan. Lonen konden niet meer worden uitbetaald, leasingmaatschappij GECAS wachtte al een tijd op haar huurgeld, luchthaventaksrekeningen werden op de lange baan geschoven,… Kortom: deze maatschappij was op sterven na dood. Enkele dagen geleden werd er door de directie dan toch toegegeven dat het zo niet langer kon. Opeens werden van de ene dag op de andere alle vluchten geschrapt, waardoor vele charterbedrijven en passagiers in de problemen kwamen.

Een Boeing 737 van Futura
© Biel Gomila – airliners.net

En nu is het tweede slachtoffer in korte tijd bekend. Het gaat om een Engelse branchegenoot van Futura, XL Airways UK. Sinds vrijdag 12 september staan alle vliegtuigen na de landing gewoon stil en worden ze sinds dan niet meer gebruikt. Vele Britse vakantiegangens werden daardoor hun vervoer naar de bestemming ontnomen en bijgevolg ook een deel van hun gehoopte zorgeloze vakantie. Mensen die bij hun reisbureau een pakketreis hebben geboekt, krijgen hun geld terug of worden met een alternatief toch nog op hun bestemming gebracht. Klanten die direct bij XL Airways een ticket boekten, hebben minder geluk en lopen tegen extra kosten aan. Het gaat om zo’n 285 000 mensen.

Het bedrijf meldt in de financiële problemen te zijn geraakt door de hoge brandstofprijzen en de gevolgen van een economische terugval. Het reisconcern zegt er alles aan te hebben gedaan om door middel van leningen te kunnen blijven opereren, maar de geldkraan is sinds vrijdag dichtgedraaid. De Duitse en Franse zusterbedrijven van XL UK opereren volledig onafhankelijk van de Engelse tak en ondervinden geen hinder. Hun vluchten gaan dan ook gewoon door.

Een Boeing 737 van XL Airways
© Snorre – VAP – airliners.net

l

XL Airways is de luchtvaartdivisie binnen XL Leisure, een van de grootste Britse vakantieaanbieders. XL Leisure vraagt vrijdag surseance van betaling aan. De maatschappij XL Airways vloog met Boeing 737’s, 767’s en A330’s naar een groot aantal vakantiebestemmingen, voornamelijk vanaf de luchthavens Londen Gatwick, Manchester, Glasgow en Newcastle.

l

Flightlevel werft aan! Klik hier voor meer info.