Spotten op London Heathrow: deel 2

Het eerste deel van deze trip kan u vinden bij: Spotten op London Heathrow: deel 1

Zondag
Vanmorgen wat langer geslapen, want na 2 nachten met weinig slaap was dat wel eens nodig.
Vandaag was het terug westenwind wat betekende dat de landingen in de voormiddag op 27L gingen zijn. Het weer beloofde niet goed te worden, en inderdaad, niet lang nadat we waren aangekomen begon het hard te regenen. Na een iets te lang durende regen en een paar foto’s, waren we het beu en besloten we om met de metro richting Londen-stad te gaan tot de avond.

London City Airport
Vermits we toch een dagpas hadden en dus heel de dag met de metro overal naartoe konden rijden, gingen we eerst een kijkje nemen op de beroemde Londense luchthaven, London City Airport (LCY).

Vermits we geen spotplaatsen hadden opgezocht wisten we ook niet of we iets konden zien. Eerst stopten we met de metro op de luchthaven zelf, na 10 minuten in de vertrekhal te hebben gezeten namen we de metro tot een halte verder.


©

Daar hadden we dan toch een beter zich op de runway:


©

Vermits LCY niet echt een drukke luchthaven te noemen is, gingen we terug met de metro naar het centrum van Londen om daar wat rond te lopen.


©

©

Toch nog even spotten:


©

©

Na een uurtje gingen we terug met de lange metrorit naar ons hotel via Hatton Cross station.

Tegen de avond werd het weer iets beter, het stopte met regenen, dus gingen we nog eventjes terug naar de landingsbaan om nog een paar vliegtuigen op foto te hebben. Morgen zou de laatste dag worden. Daarom gingen we terug zeer vroeg opstaan om de Singapore A380 te zien. ’s Avonds om 20:25 hadden we de vlucht terug naar Brussel met British Airways.

Een laatste lange dag
Weer vroeg opgestaan om de A380 van Singapore Airlines te zien, terug vanop ons plaatsje aan baan 27L.
Enkele foto’s van die dag:


©

©

©

©

©

Om 20:25 vertrok onze vlucht, met aankost om 22:25 in Brussel. We gingen nog iets eten in de Mc Donalds aan het hotel en om 16:00 kwamen we aan in T5. Nu hadden we nog 4 uur de tijd om rustig wat rond te lopen en te kijken.


©

©

©

©

Ondertussen had het 10 minuten lang zwaar gedonderd met veel regen, waarbij de zichtbaarheid tot enkele meters werd gereduceerd. Toch bleven de vliegtuigen verder opstijgen, wat je kon horen aan het gebrul van de motoren. Vermits het maar 10 minuten was, kon dit bijna geen invloed hebben op onze vlucht.

Beveiliging
Tegen 17:30 gingen we de beveiliging door. Daar hadden ze blijkbaar iets gezien in mijn handbagage, want ik werd apart genomen door een vrouw en ik moest alles uitladen. Alles werd grondig gecontroleerd, en toen vond ze mijn zonnemelk, wat dus niet meemocht.

Dat hadden ze dus gezien, maar ze bleef verder zoeken totdat ze op mijn map stuitte. Daarin vond ze oa.: 3 gestolen Safety Cards van BMI A320 (van de heenvlucht); mijn map met gedetailleerde grondplannen van Heathrow met parkingstands voor vliegtuigen; bladen met radiofrequenties van Heathrow en verscheidene hulpdiensten; notitieboekje waarin de registratie, type, airline instond van bijna elk landend vliegtuig de laatste 72 uur.

Redenen genoeg dus om verdacht naar mij te kijken en te vragen wat deze spullen in mijn handbagage deden. Ik deed mijn uitleg, maar zij wou de beslissing niet nemen, en dus riep ze haar baas.

Die wist ook niet wat met mij te doen, dies riep hij de chef van de beveiliging van T5. Deze heeft dan uiteindelijk de politie laten komen. Deze deden dan hun hele uitleg dat ze mij in principe moesten arresteren wegens diefstal van safetycards, maar ze hebben het gehouden op een “Stop and search” papier met al mijn gegevens voor de volgende keer dat ze mij nog eens betrappen met een safetycard.

Na 3 kwartier tijdverlies mocht ik dan eindelijk verder tot ik het scherm zag met de vertrekken. De helft van alle vluchten was geannuleerd,waaronder de onze, en de andere helft vertraagd. Vermits dit de laatste vlucht vandaag was naar Brussel zou dit een extra nachtje Heathrow betekenen.
We werden geleid naar de bagagebanden om deze terug op te halen. Terwijl we stonden te wachten werd er een papieren uitgedeeld met de uitleg wat je nu moest doen. Er stond ook een telefoonnummer op waar je naar kon bellen om je te herboeken. Ik deed dit zodat we geen uren zouden verliezen met aan te schuiven aan de desk om op de volgende vlucht te worden gezet. We werden op de eerste vlucht van BA gezet ’s morgens vroeg.

Onze bagage kwam maar niet, dus gingen we gewoon verder naar de vertrekhal om een hotel te pakken te krijgen op kosten van BA. Na bijna 2 uur aanschuiven was het aan ons om dan leukweg te horen dat je ergens anders moest aanschuiven voor hotelkamers. Terug een uur aanschuiven toen we eindelijk een hotel toegewezen kregen. Bij aankomst leek dit al bezet en zouden we naar een ander hotel gebracht worden, nadat we eerst hier ons avondmaal zouden kunnen eten.

Toen we aankwamen in het volgende hotel moesten we aanschuiven, en kregen we eindelijk een kamer toegewezen. Ondertussen was het al een stuk in de nacht en konden we nog maar een paar uurtjes slapen voor we zouden moeten opstaan om de eerste vlucht naar Brussel te halen.

Na een heel vroeg ontbijt in het hotel reden we met de bus naar T5. Toen we aankwamen toch even het vertrekscherm bekeken. Alle vluchten gingen door, behalve natuurlijk de onze naar Brussel en die naar Parijs, waar er cancelled stond. Terug anderhalfuur aanschuiven bij BA om uiteindelijk op de late namiddagvlucht te worden gezet naar Brussel aangezien de middagvlucht volledig vol zat. Dit betekent dat we weer uren zouden vastzitten met het wachten in T5 op onze vlucht. Onze vlucht was voorzien om 14:05. Na weer een lange dag te zitten wachten was het tijd voor de boarding met een halfuur vertraging.


©

©

©

©

De B777-200 van BA dat begin dit jaar crashte bij de approach op Heathrow:


©

Uiteindelijk na 3 kwartier vertraging, stegen we op van baan 27L richting Brussel. Eindelijk.

Overview van Heathrow na takeoff. Detling departure vanaf baan 27L.


©

We landden op baan 25L rond 16:30. Na nog een snel cockpitbezoekje, verlieten we het vliegtuig in de B-pier.


©

Terug blij dat we thuis waren na zoveel pech.
Heathrow is een zeer aangename luchthaven om te spotten, veel interessante traffic, en alles goed bereikbaar. Zeker de moeite om zelf eens te doen!

Voor vragen over spotmogelijkheden op LHR: Mail Yannick

Flightlevel werft aan! Klik hier voor meer info.