Het succesverhaal van Jetairfly: wordt vervolgd?

Na acht jaar breidt de Belgische luchtvaartmaatschappij Jetairfly nog steeds uit. Deze zomer zal de maatschappij een recordaantal vliegtuigen in haar vloot hebben en naar het grootste aantal bestemmingen ooit vliegen. Daarom gaf Jetairfly vandaag een persconferentie in het gebouw van Gategourmet in Zaventem. Jetairfly gaf een overzicht van het verleden, de huidige stand van zaken en van de toekomst. Flightlevel was erbij en zag dat het goed was…


vlnr: Bart Brackx (CEO TUI Belgium), Gunther Hofman (COO Jetairfly), Elie Bruininckx (voorzitter Jetairfly), Dirk Dom (COO Jetaircenter)
© Sam Derdeyn – flightlevel.be

Jetairfly, dat tot 2005 onder de naam TUI Airlines Belgium opereerde, werd in november 2003 opgericht. Het plan was om initieel met een vloot van twee B737-400’s te vliegen, maar door de gevolgen van het faillissement van Sobelair bestond de vloot uiteindelijk uit vijf toestellen, nl. drie B737-400’s en twee B737-800’s. Op 20 maart 2004 vond dan de eerste vlucht plaats. Er werd dat jaar gevlogen naar 42 bestemmingen verspreid over 59 routes. Anno 2012 bestaat de vloot van Jetairfly uit maar liefst twintig toestellen en vliegt ze deze zomer naar 98 bestemmingen verspreid over 144 routes.

De Jetairfly-vloot kende een sterke uitbreiding. Met uitzondering van 2008 kwamen er elk jaar wel nieuwe toestellen bij. In totaal werden er de laatste vijf jaar zeven splinternieuwe B737NG’s vanuit het hoofdkwartier van Boeing in Seattle aan Jetairfly afgeleverd. Daarmee werd Jetairfly de maatschappij met de jongste vloot van België. Met de integratie van Jet4You, waarover later meer volgt, zal de maatschappij vier B737’s aan de vloot kunnen toevoegen. Ook een B737-800 van Arkefly zal deze zomer worden gebruikt. De toestellen die van Jet4You komen, zullen ook herspoten worden in de blauwe JAF-livery. Het eerste toestel zal volgende week al zijn groene kleur van Jet4You verliezen.


© Jetairfly

De integratie van het Marokkaanse Jet4You
De belangrijkste verandering deze zomer, zoals u reeds kon lezen, zal de integratie van de Marokkaanse lowcostmaatschappij Jet4You zijn. De zustermaatschappij, die deel uitmaakt van TUI Travel Belgium, had financiële problemen. De hevige concurrentie in de lowcostmarkt maakten het onmogelijk om van Jet4You een winstgevende operatie te maken. Volgens TUI Travel Belgium is ook de kleine omvang van Jet4You één van de oorzaken van de financiële problemen. Daarom werd er enkele maanden geleden beslist om Jet4You volledig te laten opgaan in Jetairfly.

Jet4You wordt als merk volledig ‘geëlimineerd’, ook in de thuismarkt Marokko waar de luchtvaartmaatschappij een grote naamsbekendheid geniet. Alles wordt dus overgebracht naar Jetairfly: het personeel, de gebouwen, de toestellen en het netwerk. Het gaat in totaal om 23 routes tussen Marokko, Frankrijk, België en Spanje. De passagiers zullen bestaan uit zowel lowcostpassagiers die hun tickets via de website boeken, alsook touroperatorreizigers die een reis boeken bij TUI France.

Bestemmingen meer dan verdubbeld, nu ook boekbaar via GDS
Jetairfly heeft sinds haar start in 2004 haar netwerk meer dan verdubbeld. Van de 49 bestemmingen en 59 routes in 2004, zal de maatschappij in 2012 naar 98 bestemmingen vliegen verspreid over 144 routes. Daarmee is Jetairfly de tweede grootste gebruiker van Brussels Airport. Ook in Charleroi, waar de maatschappij sinds 2008 ook vluchten uitvoert, is ze de tweede grootste na Ryanair. In Luik en Oostende is Jetairfly de grootste passagiersmaatschappij. Vanuit Brussels Airport, komen er trouwens enkele nieuwe bestemmingen bij. Zo zal Jetairfly deze zomer naar de Azoren vliegen en ook Ohrid en Skopje in Macedonië zijn nieuw.


© Jetairfly

Een andere nieuwigheid in het netwerk deze zomer is de route Charleroi-Nice, die in een zogenaamde ‘W’ zal worden gevlogen. De heenvlucht naar Nice zal gevolgd worden door een retourvlucht Nice-Parijs Vatry-Nice. Daarna volgt dan de terugvlucht naar Charleroi. Jetairfly wil daarmee aan de vraag beantwoorden die er is tussen de regio Parijs (de Champagne-streek en Disneyland) en Zuid-Frankrijk. Dit is de tweede route die in zo’n ‘W’-patroon gevlogen wordt. In april 2006 startte Jetairfly zo’n vlucht reeds op vanaf Toulon naar Brest, die trouwens sinds vorige zomer vanuit Charleroi wordt gevlogen in plaats vanuit Brussel.

Verder zal het voor reizigers ook gemakkelijker worden om een ticket van Jetairfly te kopen. Sinds kort worden alle vluchten van Jetairfly officieel als lijnvlucht uitgevoerd. Daardoor kunnen alle vluchten in beide richtingen geboekt worden, ook door niet-EU-passagiers. De vluchten kunnen sinds februari geboekt worden via GDS (Global Distribution System). Ook op websites als Amadeus zal de reiziger vanaf nu tickets van Jetairfly kunnen boeken. Voor de maatschappij is het een belangrijke stap om zo de bezettingsgraad te verhogen. Reizigers kunnen nu dus een ticket kopen, ook al beschikken ze niet over internet of over een kredietkaart. Als hybride maatschappij rekent Jetairfly nu ook op connectiereizigers, die vanop het langeafstandsnetwerk aansluiten op een Europese vlucht.

Jetairfly kent opnieuw recordwinst
Jetairfly is sinds haar oprichting in 2003 altijd winstgevend geweest. Voor het boekjaar 2009-2010 kende de maatschappij een omzet van 282,5 miljoen euro. De winst na belastingen komt uit op 4,7 miljoen euro. Voor 2010-2011 kon de maatschappij nog geen gegevens vrijgeven, maar het zou opnieuw een recordcijfer zijn. Jetairfly uit wel haar ongerustheid over het Emission Trading System (ETS) waardoor luchtvaartmaatschappijen die naar of van Europa vliegen een extra taks moeten betalen. Door de problemen met de landen die zich verzetten tegen het ETS, zou de concurrentiepositie van de Europese maatschappijen worden aangetast. Jetairfly zou zo’n invoering liever op mondiaal vlak zien. Ook met de geluidsboetes die worden opgelegd door het Brusselse Gewest is ze niet tevreden.


© Jetairfly

De jarenlange uitbreidingen van de maatschappijen zorgen natuurlijk voor heel wat extra jobs. In 2004 startte Jetairfly met 255 personeelsleden. Vandaag zijn er dat al 840 en als het onderhoudsbedrijf van Jetairfly, Tec4Jets wordt meegerekend, levert de maatschappij rechtstreeks werk aan 930 mensen.

De toekomst van Jetairfly
Vanaf het nieuwe zomerseizoen, dat in de paasvakantie van start gaat, zal Gategourmet de rol van cateraar overnemen van LSG. Er zijn drie virtuele klassen aan boord van een vliegtuig van Jetairfly. Economy, waar de mensen die een reis boeken via de touroperator automatisch invallen, is een klasse waarin de passagiers een maaltijd aan boord krijgen. Indien die mensen geen maaltijd wensen, kunnen zij korting krijgen voor hun reis. De no frills zijn de reizigers die een ticket via het internet hebben geboekt. Zij krijgen standaard geen maaltijd, maar kunnen die optioneel wel aankopen bij hun boeking. En dan is er nog VIP Selection, zij krijgen maaltijden van een hoger niveau alsook een snellere afhandeling van bagage en dergelijke.

Het jaar 2013 zal belangrijk worden voor Jetairfly. De maatschappij zal dan haar B787, die gezamenlijk in een order besteld werd door de TUI Group, in ontvangst mogen nemen. Verder zal Jetairfly een nieuwe hangar en kantorencomplex op de luchthaven van Zaventem in gebruik nemen. De werken voor dit nieuwe gebouw zijn reeds van start gegaan, en het project zal in het najaar van 2013 klaar zijn. Dat nieuwe gebouw – ontworpen door architectenbureau Jaspers-Eyers – komt op de plaats van de vroegere hangar 40, die in 2006 volledig afbrandde. In de hangar zal er plaats zijn voor één B787 en één B737, of voor drie B737’s. Als dat nodig mocht zijn, kunnen er zelfs vliegtuigen in van het formaat B777 of A350.


© Jetairfly

Jetairfly heeft sinds haar ontstaan in 2004 bewezen dat de luchtvaart in België nog een toekomst heeft. De jonge maatschappij groeide uit van een kleine speler tot de tweede grootste operator van Brussels Airport. Benieuwd hoe de toekomst van Jetairfly verder zal evolueren…