Korongo Airlines van start op 16 april

In december 2009 werd Korongo Airlines gelanceerd als nieuwe Congolese luchtvaartmaatschappij. Brussels Airlines zou in samenwerking met George Forrest en enkele andere Congolese investeerders een nieuwe, veilige luchtvaartmaatschappij op poten zetten in de Democratische Republiek Congo. De maatschappij, die in 2010 van start had moeten gaan, kreeg echter te maken met talloze problemen. De problemen waarmee Korongo Airlines te maken kreeg kon u reeds enkele weken geleden lezen op Flightlevel. Afgelopen maand kwam dan eindelijk het verlossende nieuws, Korongo Airlines zou in het voorjaar van start gaan, maar een officiële datum werd nog niet gegeven. Daar kwam gisteren verandering in toen Korongo Airlines op een persconferentie bevestigde dat het op maandag 16 april van start zal gaan. Op die dag zal Korongo Airlines twee vluchten uitvoeren, één tussen Lubumbashi en Kinshasa en een tweede van Lubumbashi naar Johannesburg in Zuid-Afrika.

Deze twee bestemmingen zijn meteen ook de enige twee bestemmingen die in een eerste fase bediend zullen worden. Korongo Airlines zal vanuit Lubumbashi, in het zuiden van Congo, acht keer per week naar Kinshasa vliegen en twee keer per week naar Johannesburg. De vluchten naar Kinshasa zullen zorgen voor verbindingen naar Europa dankzij de dagelijkse vluchten van Brussels Airlines naar de Congolese hoofdstad. Brussels Airlines zal deze zomer meer dan ooit non-stop naar Kinshasa vliegen, namelijk vijf keer per week vanuit Brussel en dagelijks vanuit Kinshasa. Dankzij deze vernieuwde dienstregeling zullen passagiers van Korongo Airlines minder tussenstops moeten maken op weg naar Europa. Op 20 maart zal het voor het eerst mogelijk zijn om tickets te kopen in de drie steden die Korongo Airlines in eerste instantie zal bedienen. In juni is een tweede fase gepland wanneer vluchten naar Kolwezi en Mbuji-Mayi zullen worden opgestart.


© H. van Steenbergh

Kolwezi is één van de bestemmingen die er zal komen dankzij de vergaande samenwerking met George Forrest en de Forrest Group. Deze industriële groep biedt werk aan 15.000 mensen in de provincie Katanga (waar Lubumbashi de hoofdstad van is). Een groot deel van deze mensen is actief in de bloeiende mijnsector en met name Kolwezi is een belangrijke stad in deze sector. Groupe George Forrest International (GFI) zal zonder twijfel voor veel passagiers zorgen. Ze is tevens de tweede grootste aandeelhouder. Brussels Airlines bezit als grootste aandeelhouder 40,4% van de aandelen en GFI heeft een aandeel van 39,6% in Korongo Airlines. De overige 20 procent van de aandelen is in handen van verschillende Congolese aandeelhouders. Ondertussen hebben de verschillende aandeelhouders 11,5 miljoen dollar in de maatschappij geïnvesteerd.


© Korongo Airlines

Brussels Airlines is naast grootste aandeelhouder tevens de operationele en commerciële partner van de nieuwe Congolese maatschappij. De vloot, die in eerste instantie uit twee BAe 146’s en één Boeing 737-300 zal bestaan, wordt geleased van Brussels Airlines, inclusief cockpitbemanning. De vliegtuigen behouden eveneens de Belgische registratie. Op die manier kunnen de Belgische autoriteiten de veiligheid van Korongo Airlines controleren naar westerse normen. Het cabinepersoneel is wel volledig Congolees, net zoals het meeste onderhoudspersoneel, personeel in ticketverkoop en andere functies. Korongo Airlines heeft een personeelsbestand van tweehonderd mensen waarvan ongeveer 97 procent Congolees is. Het grootste deel van het personeel heeft wel een training in Brussel gekregen, hierdoor is het personeel van Korongo bij het best getrainde luchtvaartpersoneel in deze regio van Afrika. Dat is nodig om de veiligheid en service te bieden die Brussels Airlines wil bereiken met deze Congolese dochtermaatschappij.

De hangar van Korongo Airlines in Lubumbashi is met haar uitrusting en oppervlakte van 11.000 vierkante meter uniek in Centraal-Afrika. De hangar zal worden bemand door Congolees personeel dat door Brussels Airlines is opgeleid. Mogelijk worden er ook onderhoudscontracten afgesloten met andere maatschappijen. De hangar kan plaats bieden aan vliegtuigen met de grootte van een Boeing 737. Korongo Airlines zal ook samenwerken met de Régie des Voies Aériennes de la République Démocratique du Congo, de Congolese organisatie die waakt over de veiligheid in de luchtvaart. Zo zal er samen worden gewerkt aan de renovatie van de infrastructuur van de luchthaven van Lubumbashi, die heeft reeds verscheidene aanpassingen ondergaan onder invloed van Korongo. Er zal ook gewerkt worden aan het uitbouwen van brandweerkorpsen op verschillende andere luchthavens in het land.


© Korongo Airlines

Het zal moeten blijken of Korongo Airlines een succes wordt, maar de vraag naar een veilige maatschappij in de Democratische Republiek Congo is enorm groot. Personeel en medewerkers van internationale bedrijven en organisaties worden vaak verplicht om een omweg te maken via Kenia of Ethiopië omdat een binnenlandse vlucht te onveilig is. Zelfs veel Congolezen maken een grote omweg omwille van de erbarmelijke veiligheid in Congo. Als al deze mensen vertrouwen krijgen in Korongo Airlines, kan deze maatschappij uitgroeien tot een groot succes. Tenminste als ze geen politieke tegenwind te verduren krijgt zoals de voorbije jaren.