In december 2009 werd Korongo Airlines gelanceerd als nieuwe Congolese luchtvaartmaatschappij. Brussels Airlines zou in samenwerking met George Forrest en enkele andere Congolese investeerders een nieuwe, veilige luchtvaartmaatschappij op poten zetten in de Democratische Republiek Congo. De maatschappij, die in 2010 van start had moeten gaan, kreeg echter te maken met talloze problemen. De problemen waarmee Korongo Airlines te maken kreeg kon u reeds enkele weken geleden lezen op Flightlevel. Afgelopen maand kwam dan eindelijk het verlossende nieuws, Korongo Airlines zou in het voorjaar van start gaan, maar een officiële datum werd nog niet gegeven. Daar kwam gisteren verandering in toen Korongo Airlines op een persconferentie bevestigde dat het op maandag 16 april van start zal gaan. Op die dag zal Korongo Airlines twee vluchten uitvoeren, één tussen Lubumbashi en Kinshasa en een tweede van Lubumbashi naar Johannesburg in Zuid-Afrika.
Deze twee bestemmingen zijn meteen ook de enige twee bestemmingen die in een eerste fase bediend zullen worden. Korongo Airlines zal vanuit Lubumbashi, in het zuiden van Congo, acht keer per week naar Kinshasa vliegen en twee keer per week naar Johannesburg. De vluchten naar Kinshasa zullen zorgen voor verbindingen naar Europa dankzij de dagelijkse vluchten van Brussels Airlines naar de Congolese hoofdstad. Brussels Airlines zal deze zomer meer dan ooit non-stop naar Kinshasa vliegen, namelijk vijf keer per week vanuit Brussel en dagelijks vanuit Kinshasa. Dankzij deze vernieuwde dienstregeling zullen passagiers van Korongo Airlines minder tussenstops moeten maken op weg naar Europa. Op 20 maart zal het voor het eerst mogelijk zijn om tickets te kopen in de drie steden die Korongo Airlines in eerste instantie zal bedienen. In juni is een tweede fase gepland wanneer vluchten naar Kolwezi en Mbuji-Mayi zullen worden opgestart.
© H. van Steenbergh
Kolwezi is één van de bestemmingen die er zal komen dankzij de vergaande samenwerking met George Forrest en de Forrest Group. Deze industriële groep biedt werk aan 15.000 mensen in de provincie Katanga (waar Lubumbashi de hoofdstad van is). Een groot deel van deze mensen is actief in de bloeiende mijnsector en met name Kolwezi is een belangrijke stad in deze sector. Groupe George Forrest International (GFI) zal zonder twijfel voor veel passagiers zorgen. Ze is tevens de tweede grootste aandeelhouder. Brussels Airlines bezit als grootste aandeelhouder 40,4% van de aandelen en GFI heeft een aandeel van 39,6% in Korongo Airlines. De overige 20 procent van de aandelen is in handen van verschillende Congolese aandeelhouders. Ondertussen hebben de verschillende aandeelhouders 11,5 miljoen dollar in de maatschappij geïnvesteerd.
© Korongo Airlines
Brussels Airlines is naast grootste aandeelhouder tevens de operationele en commerciële partner van de nieuwe Congolese maatschappij. De vloot, die in eerste instantie uit twee BAe 146’s en één Boeing 737-300 zal bestaan, wordt geleased van Brussels Airlines, inclusief cockpitbemanning. De vliegtuigen behouden eveneens de Belgische registratie. Op die manier kunnen de Belgische autoriteiten de veiligheid van Korongo Airlines controleren naar westerse normen. Het cabinepersoneel is wel volledig Congolees, net zoals het meeste onderhoudspersoneel, personeel in ticketverkoop en andere functies. Korongo Airlines heeft een personeelsbestand van tweehonderd mensen waarvan ongeveer 97 procent Congolees is. Het grootste deel van het personeel heeft wel een training in Brussel gekregen, hierdoor is het personeel van Korongo bij het best getrainde luchtvaartpersoneel in deze regio van Afrika. Dat is nodig om de veiligheid en service te bieden die Brussels Airlines wil bereiken met deze Congolese dochtermaatschappij.
De hangar van Korongo Airlines in Lubumbashi is met haar uitrusting en oppervlakte van 11.000 vierkante meter uniek in Centraal-Afrika. De hangar zal worden bemand door Congolees personeel dat door Brussels Airlines is opgeleid. Mogelijk worden er ook onderhoudscontracten afgesloten met andere maatschappijen. De hangar kan plaats bieden aan vliegtuigen met de grootte van een Boeing 737. Korongo Airlines zal ook samenwerken met de Régie des Voies Aériennes de la République Démocratique du Congo, de Congolese organisatie die waakt over de veiligheid in de luchtvaart. Zo zal er samen worden gewerkt aan de renovatie van de infrastructuur van de luchthaven van Lubumbashi, die heeft reeds verscheidene aanpassingen ondergaan onder invloed van Korongo. Er zal ook gewerkt worden aan het uitbouwen van brandweerkorpsen op verschillende andere luchthavens in het land.
© Korongo Airlines
Het zal moeten blijken of Korongo Airlines een succes wordt, maar de vraag naar een veilige maatschappij in de Democratische Republiek Congo is enorm groot. Personeel en medewerkers van internationale bedrijven en organisaties worden vaak verplicht om een omweg te maken via Kenia of Ethiopië omdat een binnenlandse vlucht te onveilig is. Zelfs veel Congolezen maken een grote omweg omwille van de erbarmelijke veiligheid in Congo. Als al deze mensen vertrouwen krijgen in Korongo Airlines, kan deze maatschappij uitgroeien tot een groot succes. Tenminste als ze geen politieke tegenwind te verduren krijgt zoals de voorbije jaren.
Ik ben benieuwd welke airlines een Codeshare agreement wilt aangaan met Korongo. Is er een mogelijkheid om Korongo te integreren in Star Alliance?
Brussels Airlines zal sowieso een codeshare akkoord aangaan met Korongo, althans dat zou heel logisch zijn. Korongo is lid van IATA, dus in principe kunnen ze met iedereen die dat wil een akkoord aangaan. Maar ik denk dat dit nog wel even zal duren. Misschien met Ethiopian Airlines en/of South African Airways en wie weet Rwandair (codeshare partner van SN).
Als ze blijven groeien kunnen ze misschien wel geïntegreerd worden in Star Alliance. Maar aangezien het geen 100% dochter van SN is zal dit tijd in beslag nemen en geld kosten, geld dat ze in eerste instantie in iets anders zullen investeren vermoed ik.
Oke, danku voor de snelle feedback. Nog één vraag, kan Korongo na één jaar bv: 100 % in handen komen van SN (als het dan al niet van LH is)?
Ik denk dat die kans zeer klein is. De Congolese aandeelhouders en GFI maken Korongo Airlines juist sterker (en dus beter voor SN). Zonder de andere aandeelhouders had Korongo er nooit gekomen omdat Congo dat simpelweg niet zou toelaten. Als SN of LH de andere aandeelhouders uitkopen dreigt het risico dat het regime zich opnieuw tegen Korongo gaat keren. Bovendien is dit een zeer risicovol project (net omwille van de politieke omstandigheden in Congo), dankzij de andere aandeelhouders is het risico voor SN wat minder groot.
Ik denk persoonlijk dus niet dat SN (of LH) de behoefte heeft om enige aandeelhouder van Korongo te worden, toch niet op korte en middellange termijn.
Er is blijkbaar een kleine wijziging tov de oorspronkelijke berichten. Initieel werd bekend dat Korongo eigendom was van Brussels Airlines (via SN Airholding) (35,35%), Groupe Forrest International (34,65%) en 30% in handen van lokale investeerders. Uit de jaarrekening van SN Airholding blijkt echter dat deze eigenaar is voor 40,40% van de aandelen in de Congolese maatschappij Korongo Airlines SPRL. 39,60% van de aandelen is in handen van Groupe Forrest International en “slechts” 20% is in handen van lokale investeerders. Maw Korongo Airlines is voor 80% in Belgische handen en SN Airholding heeft daarin een aandeel van 40,40%).
Tov de oorspronkelijke berichtgeving heeft men het aandeel van de Congolese investeerders dus afgebouwd.
Wat voor idioot heeft het SN logo zo toegetakeld op de hangar?
Dat logo is geheel op Afrikaanse wijze met de hand geschilderd ipv gespoten met een mal 😀
Stijn, bedankt. Ik heb net een paar foto’s bekeken van de persconferentie en op één van de foto’s kan je op de presentatie de aandeelhouders zien. Dat komt inderdaad overeen met wat jij zegt, ik heb het direct aangepast in het artikel. Ik vermoed dat één of meerdere Congolese aandeelhouders zich heeft (hebben) teruggetrokken en dat SN en GFI dus elk een deel van die aandelen hebben overgenomen. Op zich niet slecht, maar als er meer Congolese investeerders terugtrekken zou het op termijn voor politieke problemen kunnen zorgen.
Maar de aandelen van GFI kan wel moeilijk zien als “in Belgische handen”, niet? Nuja, het belangrijkste is dat GFI enorm actief is in de provincie Katanga. Als SN 80% zou hebben zou Congo ongetwijfeld moeilijk doen.
Je hebt ergens gelijk ivm GFI… Maar blijkbaar is er een en ander aan het veranderen (of reeds veranderd). Je had de Belgische & buitenlandse vestigingen die allemaal op een of andere manier onderdeel waren van Groupe Forrest International sprl in de DRC. Ondertussen is er een nieuwe holding opgericht in België met identiek dezelfde naam Groupe Forrest International, alleen is het hier een rechtspersoon naar Belgisch recht en een “naamloze venootschap” ipv een “besloten venootschap met beperkte aansprakelijkheid” (in het Frans SPRL). Enfin, het komt erop neer dat het (opnieuw?) in Belgische handen zit (eigenlijk is het altijd in Belgische handen geweest aangezien Forrest zelf de Belgische nationaliteit heeft maar soit :D). Aangezien er van GFI NV nog geen jaarrekening neergelegd is kan ik niet nakijken of de aandelen al dan niet in GFI NV of GFI SPRL zitten (het is behelpen met de Belgische registers, de DRC heeft blijkbaar nog niet gehoord van online registers). 😉
Bedankt voor die extra informatie. 😉
Come on Korongo! ‘k hoop dat het lukt!
Mooi logo trouwens, veel beter al Brussels airlines!
Beter DAN.
Anyways, heel leuk dat Korongo nu van start kan gaan!
Moet dit echt? Zo’n reacties en verbeteringen zijn enorm vervelend!
Laten we hopen dat dit een succes gaat worden.
Ik vraag me enkel af of het in Brussel opgeleidde personeel deze normen wel gaat blijven behouden. Daarbij denk ik in eerste instantie aan de mecaniciens, want corruptie is vaak een probleem vrees ik. Of worden er enkele mecaniciens van België meegestuurd om de boel daar wat in de gaten te houden? Het zijn nog altijd vliegtuigen van SN…
De vliegtuigen blijven eigendom van Brussels Airlines en bovendien blijven ze onder een Belgische registratie vliegen. Dat wil concreet zeggen dat de Belgische luchtvaartautoriteiten moeten toezien op de vliegwaardigheid van de vloot van Korongo. Ik vermoed dat SN dus wel één of meerdere eigen mensen heeft in Lubumbashi om het onderhoud in goede banen te leiden of op zijn minst op regelmatige tijdstippen controles gaat uitvoeren.
Korongo wil ook onderhoud gaan doen voor andere maatschappijen, als ze dat willen doen zullen ze een reputatie moeten opbouwen. Ik ben er vrij zeker van dat SN daar zo goed als mogelijk over gaat waken, het gaat tenslotte ook om de reputatie van SN zelf.
Ik denk zoals Maxim al zegt dat omdat juist Brussels Airlines erachter zit en de Belgische autoriteiten dat dit niveau niet alleen kan, maar ook moet zo gehouden worden. Veel keuze hebben ze niet.
Nu enkel nog wachten op een BRU-FBM-BRU met SN.