Europese Commissie twijfelt over Air Malta

De Europese Commissie heeft gisteren haar bezorgdheden uitgesproken over het herstructureringsplan van Air Malta. De Maltese luchtvaartmaatschappij, die door een opeenstapeling van verliezen tot  op de rand van het faillissement is gebracht, moest in de eerste helft van 2011 een herstructureringsplan indienen in ruil voor de lening die ze van haar overheid kreeg. De Europese Commissie zegt nu dat ze twijfels heeft over de haalbaarheid van het plan dat Air Malta terug winstgevend moet maken.

Na jaren van verlies, dat in 2010 al 51 miljoen euro bedroeg, had Air Malta dringend nieuw kapitaal nodig. Een eerdere poging van de Maltese overheid om 100 miljoen euro in de maatschappij te steken, draaide uit op een njet van de Europese Commissie. Daarop vroeg de overheid om een lening van 52 miljoen euro toe te staan om de cashflow-problemen van de maatschappij te overbruggen. Deze keer gaf de Commissie haar toestemming wel. De voorwaarde was wel dat Air Malta met een herstructureringsplan zou moeten komen, dat ze in 2011 dan ook deed.

In mei van vorig jaar ontving de Europese Commissie Air Malta’s herstructureringsplan, dat werd opgesteld door Ernst & Young. De Commissie beloofde zo snel mogelijk haar visie op de haalbaarheid van het plan te geven. Indien het plan niet sterk genoeg zou zijn om de maatschappij te redden, zou Air Malta de lening van 52 miljoen euro moeten terugbetalen. Details van het plan werden er toen niet vrijgegeven. Een definitief herstructureringsplan zou namelijk eerst onderhandeld moeten worden met de Commissie. Toch lekte er enkele weken na het indienen details uit in de Maltese kranten. Daaruit bleek dat Air Malta op jaarbasis 30 miljoen euro wil besparen, en daarbovenop jaarlijks haar omzet met 30 miljoen euro wil verhogen. Verder zou 40% van het personeel moeten afvloeien, wat overeenkomt met een 500-tal jobs.


©Serge Dejonckheere

Ernst & Young’s plan gaat uit van een vloot van 10 vliegtuigen en 800 personeelsleden. Air Malta zou ook routes met veel concurrentie en weinig opbrengsten moeten opgeven. Ook enkele slots zouden moeten worden verkocht, waaronder ook die van Londen Heathrow. Op het vlak van routes gaat het oorspronkelijk over Birmingham, Palermo, Tunis en Turijn. Dat zou voor Air Malta al direct een besparing van 21 miljoen euro betekenen. Verder wil Ernst & Young dat Air Malta ook toeslagen voor haar bagage vraagt, kinderkorting schrapt en een boekingskost aanrekent wanneer een boeking gemaakt wordt met een kredietkaart. Ernst & Young geeft ook kritiek op de beslissing van Air Malta om haar vloot te vernieuwen met 12 A320’s van IFLC voor een periode van 12 jaar. Dat zou van een ondoordachte beslissing van het management getuigen. Het plan voorziet om in 2014 break-even te zijn en rekent erop dat Air Malta in 2015 voor het eerst winstgevend zou moeten zijn.

De Europese Commissie heeft hierover duidelijk haar twijfels. Ze zou het plan niet vergaand genoeg vinden om Air Malta te redden. Er zou met te veel optimisme zijn rekening gehouden. De toeslagen die Air Malta bijvoorbeeld zou willen vragen voor het inchecken van bagage en voor maaltijden aan boord zouden geen rekening houden met een prijsbewuste consument. Die zou door de extra toeslagen misschien eerder geneigd kunnen zijn een vlucht bij een andere maatschappij te boeken waardoor Air Malta klanten en opbrengsten zou verliezen. De besparingen waar Air Malta op rekent door het verkopen van enkele dochterondernemingen en het schrappen van enkele routes zouden misschien niet in lijn vallen met de wetgeving van de Commissie inzake herstructureringen. Ook andere kleine dingen die Air Malta in haar plan steekt zoals de verkoop van reserve vliegtuigmotoren zouden misschien niet mogen worden meegerekend.

De Commissie geeft Malta nu de tijd om te antwoorden op al deze bemerkingen. Nadien zal dan beslist worden of het herstructureringsplan wordt goedgekeurd. Als er geen goedkeuring komt zal Air Malta wellicht het faillissement moeten aanvragen.

Air Malta is voor 98% in handen van de Maltese overheid, de overige 2% is in handen van private investeerders. Air Malta beschikt momenteel over een vloot van 12 vliegtuigen waarmee ze 43 bestemmingen aandoet.