Kalitta Air Boeing 747 crasht in Brussel

Kalitta’s vrachttoestel van het type Boeing 747-200 met registratie N704CK is gecrashed.
Het toestel voerde zijn eerste vlucht uit op 24 juli 1980 voor China Airlines.
De piloot heeft de take-off afgebroken en kon niet op tijd meer stoppen. Het heeft de landingsbaan overschoten, reed door de hekkens en brak daarna in drie stukken. Een meter verder en het toestel schoof in de berm van het treintraject Leuven – Brussel Airport.

Om 13:31 lokale tijd probeerde het toestel op stijgen vanaf baan 20. De take-off werd afgebroken, waarschijnlijk door een klapband, maar het toestel kon niet meer op tijd tot stilstand komen.
“De piloot heeft een raar geluid vastgesteld en heeft het vliegtuig weer aan de grond gezet, maar is daarbij blijven steken bij de spoorweg”, zegt Francis Vermeiren (Open VLD), burgemeester van Zaventem. “Het treinverkeer is uit voorzorg stilgelegd.” (Ondertussen is het treinverkeer al hernomen, nvdr)

Van de vijf bemanningsleden, allen Amerikanen, zijn er vier lichtgewond. De vijfde is ongedeerd. Ze werden via een glijbaan aan de cockpit geëvacueerd. Later werden ze afgevoerd naar ziekenhuis Sint-Lucas. Eén van hen is in shock.
Een ooggetuige (spotter) zegt dat hij een klap gehoord heeft die hem bekend in de oren klonk als een klapband. Hij zegt dat de korte baan mee de oorzaak zou zijn van de crash. Maar dat wordt weerlegd door Etienne Schouppe: “Het is niet de eerste keer dat Kalitta op Zaventem landt of opstijgt. De commandant weet zeer goed of hij de piste veilig kan gebruiken of niet. De conclusies die men ons nu wil laten trekken wat betreft de veiligheid, die zijn zeker voorbarig.”

Het toestel had vluchtnummer K4 207 met als bestemming Bahrain en Dubai. De vracht werd omschreven als een “diplomatieke lading”. Het had 76 ton goederen aan boord, waarvan de helft post. De rest waren “diverse goederen”, waaronder batterijen en een auto.

Uit het toestel pompt men nu alle kerosine weg. Daarbij waren de brandweerkorpsen van Brussel, Zaventem en Vilvoorde massaal aanwezig. Ook het Rode Kruis was ter plaatse. Het provinciaal rampenplan trad ook in werking.
Het treinverkeer van en naar de luchthaven werd stilgelegd. Wie naar de luchthaven moet, kan de trein nemen tot in Zaventem. Van daaruit zijn pendelbussen naar de luchthaven ingelegd.
Het luchtverkeer zelf is volgens Jan Van der Cruysse van Brussels Airport maar in heel beperkte mate verstoord. Alle vluchten vertrekken, maar reizigers moeten rekening houden met vertragingen. Op maandag 26 mei werden er enkele vluchten naar bijvoorbeeld Neuremberg en Zurich afgelast en ook sommige vluchten van Brussels Airlines en ClickAir werden omgeleid naar Luik.

Oorzaak voorlopig nog onbekend

Ondertussen gaan er overal geruchten de ronde over wat nu de oorzaak van de crash is. Sommige bronnen spreken over metaalmoeheid, volgens anderen ligt de vermoeidheid van de bemanning aan de basis van de crash. Ook slecht uitgevoerde berekeningen, slecht opgeladen cargo en ontplofte motoren behoren tot de mogelijke oorzaken.
Een team van onderzoekers van zowel Boeing, de Amerikaanse National Transportation Safety Board en Belgische luchtvaartveiligheidsinspectie zijn ter plaatse om de crash te onderzoeken.

Het bergen van het wrak kan nog wel een paar dagen in beslag nemen. Voornamelijk het overladen van de kerosine verloopt traag. Men kan de brandstof niet overpompen, want dan gaat de vloeistofdruk meer gewicht uitoefenen op sommige delen van het vliegtuig wat kan leiden tot het uit balans komen van het wrak. Dat zei een commandant van de plaatselijke brandweer vanmiddag.

Onze reporter Yannick was snel ter plaatse. Laatste foto’s:
http://www.flightlevel.be/engines/shots/index.php?album=Kalitta+Air

Niet de eerste keer
Eerder verloor een toestel van hetzelfde type van Kalitta Air al een motor boven Lake Michigan. De piloten konden toen het toestel veilig aan de grond zetten. Het gerucht deed de ronde dat dit hetzelfde toestel zou geweest zijn dat nu op Brussels Airport is gecrasht.

Na wat opzoekingswerk, konden we dit echter met 100% zekerheid weerleggen. Het toestel betrokken bij dit ongeval was eveneens een Boeing 747, maar met registratienummer N709CK, waar het vliegtuig in Brussel N704CK als nummer had.

2 en een half jaar geleden was een Kalitta Air-toestel betrokken bij een vergelijkbaar incident op Schiphol Aiport in Amsterdam. Daar moest de take-off ook afgebroken worden nadat 3 banden waren gesprongen. De bemanning kon daar het toestel veilig tot stoppen brengen. Het betrof daar het toestel met registratie N701CK.

Kalitta Air is een relatief jonge Amerikaanse maatschappij uit Amerika die in 2000 opgestart werd. Ze opereren een vloot van 25 Boeings 747, waarvan 5 -100’s, 18 -200’s en 1 van de -400 en -SR versies. De gemiddelde leeftijd van hun toestellen is 30,4 jaar.